Picture Background

Sunday, May 31, 2015

Mariana Mihut


Mariana Mihut in "Palaria florentina" de Labiche, in regia lui Lucian Giurchescu.


- Doamna Mariana Mihut, cam cat va "costa" un rol in teatru? Cata munca, energie si har risipiti, pentru a va magnetiza spectatorii, pentru a crea acea punte miraculoasa spre ei?

- Oricat de mare ar fi pretul, bucuria e inzecita. In fond, asta este ratiunea noastra de a fi. Efortul, chinul... astea se uita cel mai repede. Pana la urma, ne ramane satisfactia de a juca intr-un spectacol bun, de a bucura publicul, de a avea parteneri minunati, de a colabora cu regizori minunati. Desigur, scena cere si sacrificii. Mi s-a intamplat sa vad colegi venind la spectacol cu 40-41 de grade. Petrica Gheorghiu, saracul, a venit odata atat de bolnav la un spectacol, incat credeam ca se va prapadi acolo, pe scena. Si mie mi s-a intamplat sa fiu foarte, foarte racita, sa tusesc pana la sufocare. Si totusi, odata iesit in fata publicului, simti ca se petrece o minune... Te concentrezi fara sa-ti dai seama. Si... parca joci si mai bine... poate din cauza febrei. Cine stie? Ce-i drept, minunea nu dureaza decat doua ore si jumatate. Dupa care, ajuns acasa, te prabusesti in suferinta... De-a lungul carierei mele am avut alaturi niste eroi - pur si simplu. Uite, imi amintesc ca jucam cu Ileana Predescu intr-o piesa de Roger Vitrac. Ea venea din spital si juca... A jucat pana s-a prapadit... A fost unul dintre cei mai minunati oameni pe care i-am cunoscut. O actrita extraordinara! Ori Gina Patrichi! Gina aflase ca are cancer. Si totusi, a avut puterea sa joace pana in ultima clipa si a facut un mare rol in Antoniu si Cleopatra. Doamne, Dumnezeule! De cata generozitate, de cata daruire era capabila Gina!


Sursa text:
http://www.formula-as.ro/2005/679/


Florin Piersic


"Zbor deasupra unui cuib de cuci"
 de Dale Wasserman
Regia: Horea Popescu
Premiera: 5 aprilie 1983

Si ei au fost copii... Dina Cocea


Sursa: acasatv.ro

Saturday, May 30, 2015

Dina Cocea


- Care a fost cea mai frumoasa sarbatorire a mea? Cred ca cea de la Paris, pe cand aveam 18 ani. Petrecerea mi-o organizase matusa mea, Alice Cocea. Era, de fapt, primul meu bal. Purtam o rochie lunga, roz. Atunci - imi amintesc - s-a baut multa sampanie. Catre sfarsitul balului, am spus tare: "Nu vreau sa mor pana nu mananc o langusta!" Vad ca mai am de asteptat... Ha! Ha! Deocamdata langusta nu vine! 

Dina Cocea (la aniversarea a 92 de ani)

Sursa text AICI

Valeria Seciu - "Cum gandeste Amy"

Valeria Seciu in "Cum gandeste Amy" de David Hare (Teatrul Mic, regia: Catalina Buzoianu)

"Piesa nu mi-a placut de la prima lectura", marturiseste regizoarea Catalina Buzoianu, aeasta mare creatoare de teatru, de spectacole antologice, realizate, mai ales, pe scena Teatrului Mic. "Si totusi, am facut-o pentru Valeria Seciu, care dorea sa joace rolul actritei Esme. Este un rol potrivit pentru talentul si experienta ei. Am descoperit mai tarziu adevarul acestei piese. Stiu ca va exista un public, in majoritate tanar, care o va considera demodata. Poate ca tinerii au dreptate. E si substanta subiectului. Dar concluzia la care ajunge autorul transcende conflictul dintre generatii"...
"Iubesc teatrul", spune Hare. "Imi place dificultatea lui. Imi place incredibila lui incapatanare (de a exista). Si faptul ca nu poate fi domesticit."
Acesta este si crezul Valeriei Seciu. Un crez pe care marea noastra actrita, de care ne era atat de dor, il exprima cu mijloacele ei miraculoase, in fiecare clipa de traire scenica. Un crez ce pare a fi o ruga. Mai ales spre finalul spectacolului, atunci cand, imbatranita si singura cu ea insasi, aflata in Templul Teatrului, actrita Esme se agata de Arta ca de o vesnic posibila ispasire.


Tot articolul AICI

Hechterii, poza de familie - „As vrea sa mai fim odata, toti cinci impreuna”.

Mihail Sebastian, primul din dreapta
Este vestigiul unui timp fericit, de comuna multumire si bunastare, usor de ghicit dupa infatisarea celor ce apelau la serviciul studioului de fotograf profesionist. Sa fi fost un moment deosebit si trebuia marcat in consecinta? Poate vreo aniversare rotunda, poate vreun eveniment personal vrednic sa ramina fixat spre aducerea aminte a tuturor. Toti au aceeasi tinuta dichisita, un aer de eleganta ocazionala, de unde o anumita intepeneala. Doar fiinta din centrul grupului, avantajata prin faptul ca isi menajeaza robustetea, asezata pe un scaun comod, pastreaza o superioara relaxare. Raspunde privilegiului de mama cu un zimbet discret, suficient ca sa-i puna in evidenta seninatatea chipului, ochii inteligenti, sclipitori, trecuti cumva si in zestrea baietilor. La spatele ei, sotul, butonat, afundat in ginduri, fara preocupare de a-si ascunde faptura sfrijita, dind semne premature de avansare in virsta. Si, totusi, nu era prea departe vremea cind Clara, fiica unuia Avram Weintraub, acceptase sa-l ia de barbat pe Mendel Hechter, ea de numai 20 de ani, el de 26. Se oficializa casatoria lor in 1903, la Buzau.
 

Succes imens - Steaua fara nume



Mihail Sebastian


5 noiembrie 1942

Un ordin al Ministerului Propagandei dispune scoaterea cartilor de autori evrei din librarii si biblioteci. Am vazut azi la Hachette doua imense tablouri tiparite cu litere mari: SCRIITORI EVREI. Sunt desigur si eu acolo, afisat ca un delicvent, ca un criminal: numele parintilor, data si anul nasterii, lista cartilor.


Mihail Sebastian
Jurnal
1935 - 1944


Friday, May 29, 2015

Rodica Tapalaga


 “In gara aceasta, care este destinul fiecarui actor, trec foarte multe intamplari dar foarte putine isi ofera sansa de a calatori intr-un vagon de clasa I. Singurul meu merit, pe care imi permit sa-l validez, este ca am ridicat mana, am salutat intrarea acestui tren si am imbratisat cu pasiune ceea ce mi s-a propus, avand convingerea profunda, ca acest noroc il voi putea imparti cu cat mai multa lume.”

Rodica Tapalaga

Sursa AICI


Amza Pellea - Horatio in "Hamlet" (1958)

Horatio in "Hamlet" (1958)

„Am început sa-mi iubesc meseria în timp ce eram la Craiova, în timpul unui spectacol cu Hamlet. Jucam Horatio. Dupa moartea lui Hamlet, Horatio are un monolog care încheie piesa. În timp ce îl debitam, am simtit dintr-o data linistea nefireasca a salii. Stiam ca nu e datorata exclusiv interpretarii mele. Întelegeam exact mecanismul: era un spectacol bun si toata emotia acumulata pe parcurs se concentra în mod firesc pe final”

Amza Pellea


Catalina Buzoianu


"Niciodata nu am urmarit sa fiu in avangarda, dar se intampla, adica aveam capacitatea sa discern si mai ales sa vad niste lucruri, sa ma situez pe o pozitie. Au fost experiente de viata in care a contat foarte mult conditia umana a intalnirilor. Daca as fi stat intr-un teatru, m-as fi limitat la relatiile intre actori, intre actori si notabilitati, intre actori si conducere si as fi sucombat. Dar intotdeauna am avut norocul sa am un camp larg, o deschidere."

Catalina Buzoianu


Si ei au fost copii... Vasile Muraru



Cateva clipe cu Lucian Pintilie



 ARHIVA TVR


"D'ale Carnavalului" (1966)

Marin Moraru, Toma Caragiu
"D'ale Carnavalului"
Regia: Lucian Pintilie
Stagiunea 1966-1967 

Marin Moraru, Toma Caragiu, Stefan Banica (repetitii)


"D'ale Carnavalului", regia Lucian Pintilie, 1966

Toma Caragiu

St. Banica, O. Cotescu, R. Tapalaga
  "D'ale Carnavalului"
Regia: 
Lucian Pintilie
Stagiunea 
1966-1967


Ultima mare comedie a lui I.L. Caragiale, intitulata ''D'ale carnavalului'' s-a jucat, in premiera, la 8 aprilie 1885 la Teatrul National din Bucuresti, in regia lui C. I. Nottara si a fost publicata in ''Convorbiri literare'' la 1 mai, potrivit ''Dictionarului Scriitorilor Romani'' (Ed. Fundatiei Culturale Romane, 1995).


Foto: (c) Armand ROSENTHAL
 AGERPRES ARHIVA

Thursday, May 28, 2015

Anca Veresti si Victor Rebengiuc

 “Un strugure in soare” de Lorraine Hansberry
Regia: Lucian Pintilie
Premiera:18.01.1961
Teatrul Municipal

REVISTA TEATRUL

Aurel Giurumia ( Nae Ipingescu)


REVISTA TEATRUL


"O scrisoare pierduta" la a 500-a reprezentatie

La a 500-a reprezentatie a piesei "O scrisoare pierduta", de I. L. Caragiale,
Teatrul National din Bucuresti, 1950. Vorbeste Acad. Zaharia Stancu.
 
Sursa:
Teatrul in Romania dupa 23 august 1944
Via Dragos Vartejanu


Beate Fredanov


Beate Fredanov in rolul Eliza din piesa "Trei generatii" de Lucia Demetrius, Teatrul Municipal, stagiunea 1956-1957.


Ileana Iordache


Alaturi de Radu Tudoran
Fiica a lui Vladimir Streinu - in acte Nicolae Iordache -, Ileana se numea la randul ei, in acte, Maria-Elena, avand si un nume de alint, dupa cum ne-a marturisit. "Eram cunoscuta ca 'Ussy, fata lui Streinu', iar mai tarziu, maritata cu Radu - in acte Nicolae Bogza - am devenit Maria Elena Bogza, si ca persoana publica eram cunoscuta ca Ussy, nevasta lui Tudoran. «Ileana» mi-a spus marea mea profesoara Aura Buzescu, si, din primul an de facultate, apoi ca angajata a Teatrului National si pana acum mi-am pastrat aceasta identitate careia, dupa 1989, uneori ii restitui si numele tatalui meu, Ileana Iordache-Streinu.

Tot articolul AICI


Si ei au fost copii... Ileana Stana Ionescu


La George pana si cliseul era bogat...

George Constantin (Tiganov) si Valeria Seciu in "Barbarii" de Maxim Gorki
La George pana si cliseul era bogat. De pilda, intrarile in scena. Cum acoperea spatiul, cum il inghitea, cum il "filtra", cum alegea din spatiu punctele de forta, de energie pe care le putea folosi, pe care se putea bizui. Cu oamenii facea la fel. Elimina orice energie care nu-l incarca. Asta se intampla dintr-o privire, cu un gand, in zecimi de secunda.


Wednesday, May 27, 2015

George Constantin si Eugenia Badulescu


George Constantin (Voinitki), Eugenia Badulescu (Elena) in "Unchiul Vanea" de Cehov. Regia: Ion Olteanu. Premiera: 2 mai 1963

Sursa:
Doina Papp
"Viata pe o scandura"


Mariana Mihut (Maria Antonovna)


Mariana Mihut (Maria Antonovna) in "Revizorul" de Gogol, regia Lucian Pintilie, 1972 

Sursa:
Mircea Morariu
"Cu si despre Mariana Mihut"
 


Emil Botta in rolul titular din "Othello"


Emil Botta juca in "Othello" rolul titular si, dupa cum stiti, trebuia sa arate complet tuciuriu. Intr-o seara a uitat ca trebuie sa-si innegreasca si mainile pe care, de obicei, le lasa la urma, ca sa se poata imbraca.
Publicul il privea mirat si amuzat in acelasi timp.
Actorul si-a dat seama ca se gaseste intr-o situatie ridicola, totusi a continuat sa joace ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic. In actul urmator a aparut cu manusi albe si cand le-a scos... mainile ii erau negre.

Florin Scarlatescu
"Sa va mai spun una?"

Sursa foto:
Teatrul National "I. L. Caragiale"
Caiet - Program
Stagiunea 1971 - 1972

"O scrisoare pierduta" - Decoruri: W. Siegfried



Decoruri de W. Siegfried pentru "O scrisoare pierduta", actele I si II, actul III, actul IV

 Sursa AICI

 

Tuesday, May 26, 2015

Octavian Cotescu vazut de Lucian Pintilie

   
       Actor destul de sters, inzestrat cu un soi de realism elementar si cuviincios, cu un farmec moale si indecis, putina tristete, putin umor intr-un amestec putin incolor, o promisiune oricum — dar cine nu promite la inceput — cam asa arata Cotescu anilor de debut. Imi amintesc cu extrema simpatie de acest actor cenusiu, cenusiu din timiditate, lene si tactica.
     Marturisesc ca n-am avut niciodata incredere in aceasta infatisare mimata a lui; foarte inteligent, detestand prin structura inteligentei sale carierele fulgeratoare, isi organizeaza inceputul meseriei ca o asteptare, o panda; nu o panda de roluri pentru ca e vulgar si ineficace asa ceva si pentru ca inteligenta lui este eficace si selectiva, si vicleana, si supla, ci ca o panda a propriei sale transformari.
     Niciodata un actor stralucit, pentru ca, sa ne intelegem, azi e un actor stralucit, iar pentru mine, hai sa facem si aceasta marturisire sentimentala, actorul preferat, nu a mimat mai desavarsit cenusiul.
    

"Ei? Acum ce te faci, madam Filotti?"

Maria Filotti repetand un rol

Despre turneele de altadata ale actorilor s-au scris intotdeauna lucruri frumoase, mai ales despre cele ale teatrelor: "National", "Davila", "Excelsior", "Bulandra" sau "Maria Ventura". Sunt cunoscute turneele triumfale ale Marioarei Voiculescu, Mariei Filotti sau ale lui George Vraca. O adevarata sarbatoare! Cand un sef de gara a ridicat tonul la Maria Filotti, Lica Teodorescu, cunoscutul impresar i-a strigat: "Inchide gura, domnule, nu stii cu cine vorbesti? Cu Elisabeta, regina Angliei!" Si nu mintea. Artista plecase in turneu cu aceasta piesa.


Maria Ploae


"Mutul", scenariul: Constantin Banu
Regia: Olimpia Arghir, TVR, 1997


Monday, May 25, 2015

Si ei au fost copii... Alexander Hausvater


Sursa AICI


Sunday, May 24, 2015

George Alexandru



Maria Botta


 Larissa in "Fata fara zestre", de A. N. Ostrovski,
Teatrul National din Bucuresti, stagiunea 1953-1954.


Sursa:
Teatrul in Romania dupa 23 august 1944
Via Dragos Vartejanu


"Teatrul cel Mare" din Bucuresti (1875)

"Teatrul cel Mare" din Bucuresti renovat in 1875. Planul fatadei principale.

Planul de renovare a salii "Teatrului cel Mare". Sectiune longitudinala (1875).

Sursa:
Simion Alterescu si Florin Tornea
Teatrul National "I. L. Caragiale"
(Monografie)

"Teatrul cel Mare" din Bucuresti

"Teatrul cel Mare" din Bucuresti la terminarea lui (1852).

Sursa:
Simion Alterescu si Florin Tornea
Teatrul National "I. L. Caragiale"
(Monografie)

Proiectul lui I. Melic pentru Teatrul National


Proiect pentru Teatrul National de I. Melic. Bucuresti, 20 octombrie 1845. Proiectul a fost respins; a fost adoptat proiectul arhitectului vienez Heft.

Sursa:
Simion Alterescu si Florin Tornea
Teatrul National "I. L. Caragiale"
(Monografie)


Saturday, May 23, 2015

Oana Pellea



Prea ne-am complicat viata si prea o luam in serios. Mai bine am merge desculti prin iarba din cand in cand.

Oana Pellea - Jurnal

Foto:  Paul Buciuta

"Vicarul" de Rolf Hochhuth

Victor Rebengiuc, Ion Caramitru, George Oancea


Ion Caramitru

 
"Vicarul" de Rolf Hochhuth
Regia: Radu Penciulescu
Premiera: 17.02.1972
Teatrul Lucia Sturdza Bulandra

George Oancea



Sursa:
TVR




Pregatind "Pygmalion" de B. Shaw

Victor Rebengiuc, Beate Fredanov, Mariana Mihut, Fory Etterle si Moni Ghelerter

Sursa:
Mircea Morariu
"Cu si despre Mariana Mihut"