Picture Background

Saturday, October 11, 2014

Stefan Iordache - O lectie de actorie cu Marioara Voiculescu


La repetitii, Horia Lovinescu o aducea pe marea actrita Marioara Voiculescu, care dominase scena pana prin 1945; avea, acum, un rol onorific, de consultant artistic. Ei, si vazand ca nu-mi iesea personajul Colombe, Marioara Voiculescu m-a invitat la dumneaei acasa, tin minte si acum – pe strada Frumoasa numarul 5. “Vino sa-ti dau lectii”, mi-a zis. Si m-am dus.
Avea atunci peste saptezeci de ani, traia destul de modest, m-a primit intr-un dezabie si cu un batic pe cap, cu sanii aproape goi… In dezabieul ala… Era cam ciudata batrana doamna. Intai, hai sa mananci ceva”, zice, si mi-a dat niste orez cu dulceata. In timp ce mancam, si-a chemat catelul si au mancat impreuna orez cu dulceata, din aceeasi farfurie. Eu, fiind crescut la tara, si traind intr-un cartier “serios”, de muncitori, stiam ca un caine trebuie sa stea in curte si un om in casa. Asa ca am fost socat de situatie. Vedeam pentru prima oara o asemenea relatie intre om si animal. Acum, marturisesc, mi se pare normala.

Imi imaginez ca si lectiile de actorie, cu dumneaei, erau mai putin obisnuite…

Nu s-ar spune ca erau tocmai… academice! Repetam, de pilda, o scena in care imi suspectam nevasta ca ar avea un amant. Si banuiam ca ala era chiar fratele meu. Trebuia sa aflu adevarul – si asta era si replica mea: “Cine e?” In gura mea, suna ca naiba. “Trebuie sa spui cu forta”, zicea Marioara Voiculescu. “De ce, doamna, ma miram eu?” Mi se pare mai normal sa intreb simplu ”Cine e?” Ba sa zbieri, uite-asa: “Ciiineee eeeee?” Crede-ma ca bubuia camaruta, de ce forta avea la varsta ei, era fantastica! Uriasa. Incercam si eu – nu reuseam. Dar cum faceti, doamna?  “In momentul cand strigi: Cine e? sa strangi din fese! Cand strangi fesele, ai o alta explozie a glasului.” O aberatie, dupa parerea mea. Dar ei ii iesea. Am strans si eu din fese, cat am putut, dar degeaba. Iesea un fel de strigat de cocos, dintr-aia care abia invata sa cante cucurigu.

Stefan Iordache

Din cartea Regele Scamator Stefan Iordache de Ludmila Patlanjoglu
Sursa foto: Istoria Filmului Romanesc

No comments: