Manole în Omul care și-a pierdut omenia (1965) |
Nu
stiu cat de important o fi fost Manole in cariera sa, personajul
simbolic pe care-l interpreta in regia lui Dan Nasta, nu-mi amintesc mai
nimic despre piesa, dar tin minte perfect socul pe care l-am avut
atunci: toti ceilalti actori, prezenti in scena, pareau pur si simplu
cositi ca firele de iarba, in clipa in care George Constantin isi juca
rolul. Nu vreau sa spun prin asta ca nu era un bun partener sau ca i-ar
fi “sabotat” pe ceilalti actori, care-si faceau si ei, cum puteau,
datoria. Sunt mai degraba tentat sa cred ca le respecta fiecare replica
si cauta chiar sa-i ajute. Numai ca, parca printr-un miracol, in scena
ramanea numai el. Ceilalti efectiv nu se mai vedeau. Dispareau ca
pulverizati de acest explozibil urias care nici macar nu trebuia sa se
dezlantuie, fiind suficient sa “maraie” ca sa-si arate forta. Au trecut
de atunci 30 de ani, l-am vazut pe George Constantin in creatii de varf,
intrate in istoria teatrului romanesc, despre unele dintre ele am si
scris, la timpul potrivit, m-am intalnit la un moment dat si cu un
George Constantin “spectacol in spectacol”, caci a fost inegalabil in
Prohor Hrapov din “Vassa Jeleznova” a lui Gorki, la National, in regia
lui Ion Cojar, dar – poate si datorita distributiilor de calibru diferit
– niciodata n-am avut acea impresie, de nesters, ca asist la jocul unui
actor care pur si simplu coseste in jurul sau.
Victor Parhon (1998)
Victor Parhon (1998)
Sursa foto:
Revista Teatrala Radio
Sursa text:
Florica Ichim
George Constantin Si Comedia Sa
Umana
No comments: