Picture Background

Monday, June 1, 2015

Mihaela Juvara, arestata 700 de zile de securisti

Mihaela Juvara (Varvara) in "Dragoste in zori de zi"

„In seara in care m-au luat la Securitate aveam premiera la Teatrul Municipal- Bulandra, cu piesa „Oamenii de azi" a Luciei Demetrius, unde jucam alaturi de actorul Septimius Sever. Terminasem studiile de actorie dramatica si aveam emotii pentru piesa, care trecuse cu greu de cenzura, a primit girul unei comisii sovietice de cultura", isi incepe povestea actrita Mihaela Juvara. Acuzata de spionaj in favoarea Turciei Inaintea piesei „Oamenii de azi", patru securisti au descins in camaruta unde statea actrita. Domiciliul era unul fortat, fiind evacuata, alaturi de familie, din casa lor, deoarece nu aveau un dosar social sanatos. Mama sa Georgeta a fost casatorita cu generalul Petre Lazar, aghiotantul Regelui Mihai. „Am fost acuzata de spionaj in favoarea Turciei, dupa ce, impreuna cu o amica, am fost de cateva ori la un ceai la locuinta unui diplomat turc. 


Amica mea, Carmen Angiulescu, se imprietenise cu unul dintre secretarii Ambasadei, cred ca-l chema Celal Cealaslar. Eram un grup de tinere actrite care mergeam la acest domn. In tara era foamete, iar la el mancam, beam, ascultam muzica", isi aminteste Mihaela Juvara felul in care isi petrecea dupa-amiezele anului 1952. Toti romanii care au intrat in contact cu diplomatii turci au fost ridicati de acasa de securisti, iar denunturile smulse prin tortura au marit numarul arestatilor.

Printre cei arestati in „lotul turc" s-au numarat si actrita Puia Ionescu, a carei singura vina era ca a vandut un covor diplomatului turc, Ioana Gardescu - a doua sotie a lui Liviu Ciulei, actorul Ovid Teodorescu, Nina Rusu- sora actritei Marcela Rusu, Virginia Dumitrescu Turcu- cantareata la Opera, in total aproximativ 15-20 de persoane. „Nu a existat propriu-zis un proces, cu o parte dintre femeile din lot m-am intalnit ulterior in penitenciar", rememoreaza Mihaela Juvara. Drama a inceput cand Securitatea a gasit acasa la Mihaela Juvara mai multe poze cu cetateni americani.

 „Prietena mea Ina mi-a facut cunostinta cu viitorul sau sot, Alexandru Paleologu. Acesta era urmarit de Securitate si se ascundea sub un nume fals. El mi-a dat sa-i pastrez cateva fotografii in care aparea impreuna cu cetateni americani", explica actrita prezenta fotografiilor la domiciliul ei. 

Ancheta s-a desfasurat in beciurile din sediul Securitatii din strada Uranus si a durat trei luni. 

„Stateam singura in celula. Din ora in ora ma trezeau si ma chemau la interogatoriu. Eram batuta si torturata pana lesinam. Nu am rezistat, am cedat. Am semnat tot ce au vrut. Nimeni nu-si permitea sa fie viteaz la interogatoriu", isi aminteste Mihaela Juvara. Urmele anchetei sunt vizibile si astazi: actrita a suferit o malformatie grava a mainii din cauza catuselor de tip american care i-au prins incheietura palmelor ca intr-o menghina. Isi aminteste ca atunci cand a auzit ca a primit o pedeapsa „administrativa" de 60 de luni de detentie, actrita a izbucnit in ras fortat. Ea a fost condamnata fara a fi judecata, fara avocat si fara posibilitatea de a se putea apara, ci doar in baza unui proces- verbal. Doi ani fara 11 zile, Mihaela Juvara i-a petrecut inchisa in penitenciarele Jilava, Ghencea si Targsor. „In puscarie am vazut oameni care dadeau in cap pentru o bucata de paine", spune actrita. Foarte multe sotii de fosti ministri au fost colege de temnita cu aceasta: Elena Bratianu- sotia liderului liberal George Bratianu, Sanda Negropontes Tatarascu, Elena Codreanu- sotia lui Corneliu Zelea Codreanu si sotiile legionarilor Ion Mota si Vasile Marin. 

La data de 4 mai 1954, la apropape un an de la moartea lui Iosif Stalin, Mihaela Juvara a fost eliberata din penitenciar. „Acasa ma astepta un telefon de la actorul Ovid Teodorescu si un mesaj: directorul de la Teatrul Giulesti vrea sa te angajeze. Nu mi-a venit sa cred", isi mai aminteste actrita.„Tovarasa director" de la Giulesti, o femeie cu studii modeste, i-a inteles tragedia si a acceptat sa o angajeze in trupa de teatru. 

Lucia Sturdza Bulandra, directoarea Teatrului Municipal, s-a impotrivit insa.„Cand m-am reintors la Teatrul Bulandra am fost asteptata de toti masinistii, actorii Octavian Cotescu, Beatrice Biega si Adrian Georgescu m-au primit in aplauze. Lucia Bulandra a inceput sa planga: „Plangeam ca proastele, iti faci imediat actele de angajare aici, la noi", povesteste Mihaela Juvara. Pana in anul 1990 ea a jucat pe scena acestui teatru. „Ultimul rol pe care l-am jucat a fost «Arsinoe», in Mizantropul de Moliere. Rolurile mele favorite sunt Clitemnestra, unde am jucat alaturi de Mircea Albulescu, in piesa Orestia lui Eschil si Vidra, din „Razvan si Vidra" a lui Bogdan Petriceicu Hasdeu, unde am jucat alaturi de actorii Octavian Cotescu si Septimiu Sever", ne-a spus actrita.

Tot articolul AICI
Sursa foto:
Teatrul Municipal
Caiet Program
Stagiunile 1947 - 1954


No comments: