Picture Background

Sunday, June 28, 2015

Radu Beligan despre Marcel Anghelescu

Marcel Anghelescu

Miercuri

Moartea l-a rapit din mijlocul nostru pe Marcel Anghelescu. Unul dintre cei mai straluciti interpreti ai scenei romanesti. Un continuator al familiei de monstri sacri, in frunte cu Iancu Petrescu si Soreanu. El a insufletit zeci si sute de personaje. Imprumutandu-le trasaturi de neuitat. Inzestrandu-le cu o viata atat de puternica, incat ne deveneau imediat familiare. Nimeni dintre cei ce l-au vazut jucand in piesele lui Delavrancea, Caragiale, Gogol, Moliere, Goldoni ori Cehov nu-l va uita vreodata. Vitalitatea, forta tragica si comica a creatiilor sale sunt un moment de culme al artei romanesti. Un actor care piere e un univers de haruri care dispare, e o lumina care se stinge.
Moartea a rapit din mijlocul nostru un om de omenie. De o neintrecuta vigoare sufleteasca. De un farmec fara pret. Care a stiut sa fie un coleg si un dascal. Coleg pentru generatiile mai tinere, dascal pentru cei de o seama cu el. Invatandu-i pe unii, si pe altii ce inseamna daruire, munca. Si credinta in puterea teatrului de a inalta deopotriva pe cei din sala si pe cei de pe scena. Un exemplu – tocmai pentru ca a stiut sa slujeasca modest, zi de zi, cu egala generozitate. Anii vin si pleaca, dar amintirea acestui om ii va urmari pe toti cei ce l-au cunoscut. Si-i va insemna cu raza ei.
Moartea a rapit din mijlocul nostru un om si un actor alaturi de care mi-am petrecut o lunga parte a existentei. Nu numai o data am jucat sub cerul acelorasi piese. Nu numai o data ne-am intalnit sub flacara acelorasi reflectoare. Nu numai o data ne-am privit in cabina in aceeasi oglinda! Omul si actorul au fost pentru mine un indemn, o povata si o mare iubire. Una dintre acele prietenii care te impaca definitiv cu umanitatea. Am sentimentul ca ar fi necuviincios fata de amintirea acestui prieten daca as vorbi despre tot ceea ce a insemnat el pentru mine.


Radu Beligan
“Intre acte”


No comments: