Picture Background

Sunday, August 16, 2015

Alexander Hausvater, Bucuresti 1984

Alexander Hausvater
- V-as ruga sa-mi spuneti cand ati inceput sa va simtiti atras catre lumea fascinanta a teatrului.
- Cand eram foarte mic. Cred ca aveam 6-7 ani.
- Unde, in ce imprejurari?
- La Bucuresti. Am jucat un rol intr-un spectacol la Teatrul "Bulandra", in piesa lui Gorki "Vassa Jeleznova", in care protagonista era doamna Bulandra, iar eu, unul dintre nepotii batranei Vassa. Imi amintesc anumite lucruri care ma fascinau, si inteleg cat de importante au fost ele pentru mine. Imi amintesc de doamna Bulandra, de fenomenala ei vitalitate, de modul cum m-a frapat dualismul pe care-l naste experienta scenica - faptul ca actorul, pastrandu-si identitatea sa omeneasca, isi adauga in acelasi timp alta identitate, devine altcineva. In mintea mea de copil s-a intiparit atunci observatia ca personajul nu se confunda cu individul-actor, nici individul-actor nu este anihilat de personaj, nu uita de personalitatea lui, pentru a deveni personajul A sau B sau C. Am avut atunci, la 6-7 ani, impresia ca am in fata un jongler chinez care mentine in aer, cu puterea lui magica, doua farfurii: atat identitatea individului-actor cat si identitatea personajului. Aceasta impresie sta poate la baza controversei mele de azi cu teoria stanislavkiana, care, desi este o etapa importanta in istoria teatrului mondial, sustine - cred eu, eronat - ca pe scena actorul trebuie sa aiba o singura identitate. Pentru mine nu este interesant actorul care apare pe scena cu identitatea personajului deja creata, ci acela care intra pe scena cu identitatea lui de actor si, prin talent, prin darurile sale de profesionist, creeaza in fata mea, spectator, iluzia ca devine altul - personajul. Dar aceasta devenire vreau sa se produca in fata mea, nu vreau ca iluzia sa fie creata in culise, in fata oglinzii din cabina, unde actorul se machiaza.
- Asadar, una dintre ideile care domina stilul mizanscenelor dumneavoastra, s-o numim deocamdata prezenta duala in scena, s-a nascut la Bucuresti.
- Si eu m-am nascut la Bucuresti. Este un amanunt pe care il fac cunoscut reporterilor de fiecare data.



REVISTA TEATRUL - februarie 1984
(fragment dintr-un interviu realizat de  Paul Tutungiu cu acazia unei vizite de o zi a lui Alexander Hausvater in Romania)

No comments: