Picture Background

Monday, March 2, 2015

Amintiri cu Marina Vlady si Cristea Avram



Rolul lui Orfeu in piesa lui Anouilh, dupa cum am mai spus, era interpretat de Cristea Avram, pe atunci actor de voga mare in filmele romanesti si pe scena Teatrului „Nottara”. Cu un deosebit farmec bland, invaluit de aparent mister, incapatanat si aplicat la lucru, Cristea Avram repeta rolul blestematului amant, fiind un demn partenerr al Marcelei Russu, uneori, ce e drept, farmecul prezentei sale fizice tinandu-i loc si de unelte profesionale... Repetitiile decurgeau intr-o excelenta atmosfera de lucru, piesa lui Anouilh, atat de strania lui poveste de dragoste, incalzind interpretii si regizorul pana la pasiune... Intr-una din repetitii, portarul Emil Frenko m-a anuntat ca „pe scara din fata a teatrului se afla o femeie care parca ar vrea sa intre in sala, dar nu stie romaneste” si ca neintelegand ce spune, el ma roaga sa ies eu din repetitie sa vad ce vrea... 

Plictisit ca sunt scos de la lucru, m-am repezit pana la intrarea din fata unde, pe scara prost luminata in clarobscurul diminetei de toamna tarzie, am vazut o aparitie cu totul neobisnuita pentru locul, ceasul si ambianta inconjuratoare... Gulerul ridicat al unui mantou de vizon acoperea chipul cu obraji usor mongoloizi ai atat de cunoscutei vedete de cinema franceze Marina Vlady! Copilul precoce din „Infidelele”, adolescenta stranie din „Vrajitoarea”, doamna din inalta societate din „Cauzele drepte” mi se adresa fara fasoane, rugandu-ma sa o las in sala, sa participe la repetitia in care aparea „mon Christy”... Am poftit-o in sala, langa mine, prin semiintuneric. I s-a oferit nelipsita cafea si m-am minunat de emotiile deloc creatoare prin care interpretul lui Orfeu trecea din momentul cand a aflat ca in sala se afla partenera sa din filmul „Steaua fara nume”, coproductie franco-romana, dupa piesa lui Mihail Sebastian, si partenera sa dintr-o „histoire d’amour” inceputa, dupa cum aveam sa aflu mai tarziu, la Sinaia, in sunetele acordeonului lui Faramita Lambru... M-am minunat si mai mult remarcand cum, pe intuneric, sala teatrului din pasajul Majestic s-a umplut pana la refuz, ca intr-o seara de premiera neoficiala. Croitorese, dactilografe, functionare, functionari, figuranti si mai ales figurante din teatru, toti si mai ales toate dornice sa vada mai de aproape, cu o curiozitate mahalageasca, idolul din filme si mai cu seama idolul povestii de amor, care incepuse pe soptite sa fie comentata in Bucuresti si in provincie... A trebuit sa dispun inchiderea usilor de acces in sala, prea des trantite de curioase si curiosi... A doua zi, o dactilografa celibatara din teatru mi-a reprosat cu ochii in lacrimi ca am inchis usile salii... Cand, razand, am intrebat-o: „Si ce-ai fi vrut sa vezi?”... mi-a raspuns, jur, hohotind de plans: „Putorile care ne fura barbatii din tara”... Nu a fost o prezicatoare mincinoasa... Peste cateva luni, Cristea Avram, daca vreti, era furat si tot furat era si succesul piesei lui Anouilh... Romanta inceputa la Sinaia, in sunetele acordeonului lui Faramita Lambru, deceda pe malurile Senei, in casa familiei Poliakoff... Din aceeasi cauza deceda la Bucuresti si succesul piesei lui Jean Anouilh... Care in mod cert fusese un succes... Care fusese!

Mihai Berechet – „9 caiete albastre”



No comments: