Nicolae Baltateanu
... In seara
debutului „cu vorbe”, m-am strecurat timid de la cabina figuratiei in scena:
acolo, intr-un colt, chircit pe un fotoliu ros, de la recuzita, statea Idolul –
Ion, Sbilt, Filip al II-lea, Tartuffe, Don Juan; idolul pe care il vazusem,
inainte de a-l cunoaste personal, in turneele oficiale sau mai putin oficiale pe
care le facea in provincie si care, de curand, chiar la inceputul stagiunii
1947-48, fusese desemnat, impreuna cu Sonia Cluceru, Agepsina Macri-Eftimiu,
Aura Buzescu si V. Valentineanu, „Societar de Onoare”: N. Baltateanu. Cu capul
in piept, cu umerii adunati pe langa gat, cu mainile sale parca prea mari, cu o
unghie sparta... Idolul vazut in penumbra culiselor, sub lumina slaba a unei
lampi de serviciu, avea un aspect... minabil.
Costumul de scena era imbracat cu
neglijenta, privirea parea oarba; arata ca un cos asezat printre celelalte
obiecte de recuzita. Pentru o secunda – numai pentru o secunda – Idolul inceta
sa-si mai exercite fascinatia. Am intrat in scena, emotia imi paralizase
picioarele si mi-am spus „vorbele” fara relief si fara har, dar cine stie de
ce, cu convingerea ca voi fi remarcat. Alguazilul parea un pui de bogdaproste,
cu mustata si favoritii sai lipiti de Gascu pe fata prea tanara; fiecare gest –
o povara, fiecare miscare – un contratimp, fiecare sunet – un schelalait... Am
iesit din scena fericit, mult mai usor decat intrasem. Fericire, debutasem pe
scena Nationalului „cu vorbe” si il arestasem in piesa pe Nicolae Brancomir,
care cu verb stralucit il juca pe Don Cezare di Bazan. Nea Gica Radulescu,
seful figurantilor, m-a gratulat in treacat cu un „ai scos-o la capat”. Relaxat,
m-am postat la arlechin-curte sa urmaresc in continuare spectacolul. Haina neagra
de alguazil imi era leoarca de sudoare, machiajul se topise si imi intrase in
ochi, mustata se dezlipise. De la locul unde eram, puteam observa si ce se
petrecea in culise. Deodata, dintre lazi, de pe fotoliul in care era postat, la
semnul regizorului de culise Ciocilteu, maldarul de haine deshaiburate se
ridica si, ca prin minune, incepe sa prinda viata – Baltateanu se pregatea sa
intre in scena! Peste doua minute, in decorul sumbru al ultimului act, facut de
veteranul Teatrului National, decoratorul Traian Cornescu, isi facea aparitia
Don Saluste! Dumnezeule, cine a facut minunea? Ce croitor fermecat a preschimbat
maldarul de haine in perfectiune a elegantei? Ce filtru magic a baut omul
chircit pe fotoliul din culise, ca sa poata deveni un monument de autoritate, o
eruptie de sarcasm, o enciclopedie de savante atitudini scenice in care
stralucirile alambicate ale verbului se duelau cu forta rafinata a expresiei
corporale?
Peste o ora, il
urmaream prin noaptea de septembrie, cum dupa ce-si lepadase eleganta lui Don
Saluste, se ducea ponosit si cocarjat spre bufetul „La pui de urs” (de pe
actuala strada Nuferilor) sa bea un pahar de vin, in tovarasia actorului
oropsit, dar fidel lui pana la moarte, Dobre Ene. Dobre Ene ii vorbea, si el ii
facea cu gest lenes semn sa taca. Am aflat mai tarziu, mult mai tarziu, ca Ene nu
scapa niciodata ocazia sa-i spuna: „esti mare, Nicule”, iar Idolul ii replica
morfolit: „...lasa prostiile Dobre...”
Am disparut si eu grabit in noapte, sa prind masina 47, care ma ducea in
Cotroceni unde locuiam, fericit nu pentru ca „debutasem la National cu vorbe”,
ci pentru ca in acea seara fusesem fascinat, rapus de farmecul Idolului
Baltateanu!
Mihai Berechet
„9 caiete
albastre”
Așa era! Plus că Berechet scrie cu talent!
ReplyDelete