Picture Background

Wednesday, October 15, 2014

Vasile Nitulescu - O partida cu final anuntat

Vasile Nitulescu

Jocul de sah a cunoscut un eveniment epocal: intalnirea Fischer - Spaski, supranumita “meciul secolului”. In rundele preliminare Romania a fost reprezentata cu foarte bune rezultate de marele maestru Florin Gheorghiu. In final, toata omenirea era concentrata pe disputa dintre cei doi “monstri sacri” ai sahului mondial. Romania avea pe vremea aceea un acces limitat la informatii. Noi, actorii, ne vedem de turnee, deplasari, spectacole in sali de sport, pe stadioane in scopul unei autofinantari disperate. Autobuzul Teatrului Mic se intorcea de la Brasov dupa un spectacol cu “Oamenii cavernelor” de William Sarroyan, cu Vasile Nitulescu in rolul regelui. Cu mult dupa miezul noptii, in dreptul aeroportului Otopeni un echipaj de militie a oprit autobuzul si, in termeni respectuosi, a cerut actorilor ca maestrul Florin Gheorghiu sa mearga impreuna cu noi la Bucuresti, pentru ca avionul cu care se intorcea de la meciul secolului a intarziat peste masura, iar soferul de pe masina federatiei s-a plictisit sa-l astepte. Actorii, amuzandu-se inca o data de indiferenta proletara binecunoscuta fata de valorile tarii, au acceptat cu bucurie sa-l primeasca in caldura lor de suflet pe maestrul Florin Gheorghiu. Mai mult, actorul Vasile Nitulescu, care era un sahist autodidact si impatimit, l-a acrosat din fundul intunecat al masinii, unde se ascundeau fumatorii si cei care respectau cimilitura “ala nu este actor, care n-are la picior, o sticla de vinisor”. Bineinteles ca si-a folosit vocea lui de glas-papir:
- Maestre, spuneti-mi va rog, cum ati trait meciul Fisher - Spaski?
Florin Gheorghiu a raspuns modest:
- Imi pare rau domnule, dar alaltaieri seara meciul s-a intrerupt aproape de sfarsit. S-a reluat ieri dimineata. Nu stiu cat a durat, nu stiu rezultatul, pentru ca eu am plecat cu avionul spre tara.
- Deci nu stiti finalul!
- Nu! De-abia astept sa ajung acasa, sa ma interesez prin telefon cum a decurs partida.
- Bine, dar credeti ca bate Fisher?
- Nu, cred ca bate Spaski! Are piese egale, dar are o pozitie mai buna, joaca cu albele si urmeaza la mutare.
- Nu va suparati, eu cred ca bate Fisher! Stiti pozitia de pe tabla, si eu o stiu. Hai sa facem pana la Bucuresti finalul de partida oarba. Aveti albele, sunteti Spaski, eu sunt Fisher si astept mutarea.
Florin Gheorghiu a intrat in joc si a mutat pentru Spaski. A raspuns Vasile foarte repede si surprinzator pentru Fisher. A ripostat Spaski, si Fisher l-a facut mat. Patru mutari fulminante, toata audienta a izbucnit in aplauze, Florin Gheorghiu, aproape sufocat de emotie, a cerut soferului sa opreasca si sa aprinda lumina.
- Domnilor, a ingaimat. Aici se afla un geniu al sahului. Vreau sa-l cunosc si sa promit sa ma las definitiv de meserie.
Pe lumina aprinsa, Vasile Nitulescu - firav, modest, emotionat si el, arborand un zambet sugubat, complice:
- Maestre, sa crezi definitiv ca esti unul dintre cei mai mari sahisti ai lumii. Ai jucat exact ca Spaski, insa eu am jucat la fel ca Fisher, pentru ca ieri dimineata, la ora cinci, am auzit finalul de partida relatat de radio “Europa Libera”. 


Sursa text:
(http://www.cronicaromana.ro/partida-cu-final-anuntat.html)

No comments: