In repetitiile care se scurgeau cu spor si pasiune, eram asistat, de la masa sufleurului, de Nik, decanul de atunci al sufleurilor din intreaga tara… Aceasta istorie vie a teatrului romanesc, de la Gusty si Nottara, la Soare, Sahighian, Vraca; a operetei romanesti, de la Poenaru la Leonard si Florica Florescu; a revistei romanesti, de la Tanase la Puiu Calinescu si Stela Popescu, se numea, pe numele lui adevarat, Ilie Dumitru; pe culoarele teatrului, daca s-ar fi pronuntat acest nume, nimeni n-ar fi stiut ca e vorba de el. Toti ii spuneau si-l stiau ca Nik Niculescu (pentru ca in teatru, paradoxal, numele de teatru e cel adevarat). Nik Niculescu, mai simplu Nik.
Bucuresteanul get-beget Nik Dumitru devenise Nik dupa un lung turneu pe care il facuse prin tara si prin teatrele-gradini ale Bucurestiului de altadata, impreuna cu reputatul si atat de interesantul Aurel Ion Maican, turneu in care-l juca pe detectivul anglo-saxon Nik Carter.
Nik isi iubea meseria, pe care o innobilase, iubea actorimea pe alese, apartinea cafenelei fara sa-i fie stalp, asa cum apartinea Teatrului National in aceeasi masura ca si Bucurestiului, vechilor si noilor bucurestene.
Nimeni ca el nu putea sa povesteasca mai in detaliu o discutie amicala intre Maximilian si Leonard. Nimeni nu il intrecea in mucalita comunicare a unor glume de circulatie strict teatrala. Nimeni nu-l depasea atunci cand reda vorbirea colorata a celui care a fost marele comic si eternul sau prieten Niculescu-Buzau.
Dupa o repetitie, Nik mi-a relatat o poveste de o rara tristete. Prin anii ’30 (la inceputul lor), se afla in sala cinematografului “Marna”, astazi cinema “Feroviar” de pe Calea Grivitei. Rula filmul muzical “Tosca”, dupa celebra opera a lui Puccini. In apropiere, pe un scaun deselat, se afla o batrana care, la marea arie “Visi d’arte”, fredona incet si cu mare emotie… Un mitocan din preajma i s-a adresat: “Ia nu mai chirai acolo, babo…” Batranica a tacut. Cand s-au aprins luminile, Nik recunostea, in batranica violentata de mitocanie, pe celebra Darclee, gloria muzicii romanesti, creatoarea Toscai, in acea vreme “madama” la un hotel, de pe aceeasi Cale a Grivitei… Fara comentarii!
Mihai Berechet
Sursa text:
Gong ‘82
No comments: