Picture Background

Sunday, June 7, 2015

Mihai Berechet - Amintiri!


Familia farmacistului Berechet

M-am nascut usor! Eram al cincilea copil al mamei, care, ca buna romanca, ca moldo-valaha de pe malul Milcovului, era, cum ar spune Kiritescu in “Gaitele”, din neam de fatatoare. 

Braila. Casa parinteasca.
Bunica materna – Mita Niculescu – avusese 17 copii, din care traiau 11, si Madam Costache Briceag – mama ei, strabunica mea – cam 19, din care – oricat roseste tuberculoza incuibata in neamul lui Costache Briceag (alias C. Constantinescu – negustor foscanean) – tot ramasesera vreo 13-14, si ramasi au fost pana in anii trecuti. Desi m-am nascut fara cezariene, ci cu lighenele de apa calda ale moasei Vorgu, nu in clinici sterilizate ci in patul parintesc, pat de bronz, cu polog roz, pe care se inghesuiau ingeri brodati, dupa moda pariziano-focsaneana a anului 12 al acestui secol, an in care de Sf. Maria Mare (15 august) a avut loc nunta parintilor mei, pe o ploaie cumplita, la Slobozia Ciorastilor din judetul Ramnicul-Sarat.


Cand m-am nascut, adica intr-o noapte de noiembrie, noapte ploioasa, stalpul tarii era un copil de cinci ani, parasit de bezmeticul de taica-sau, care il lasase pe mana unui Consiliu din care faceau parte barbosi, mustaciosi, cu gulere tari, si “care Consiliu se afla sub privegherea Bunica-sii” imbracata in doliu mare, cu inimioara alba pe frunte si cu perle la gat – barbatul ei murind de curand la Sinaia in duhorile unui cancer rau-mirositor. Tot atunci Lindbergh, aviatorul american blond si cu parul cret, trecuse Atlanticul, iar Uniunea Sovietica isi sarbatorea 10 ani de la Revolutie si primul plan cincinal! In tara incepuse sa cam miroasa a criza economica, iar partidele politice se scuipau in Parlament pentru interesele lor, care, miracol, se numeau interesele tarii.

Mie nu-mi pasa! Ma nasteam la zi de sarbatoare, in seara sau inceputul de noapte al lui 7 noiembrie 1927. A doua zi era Sf. Mihai, ziua numelui copilului care stapanea tara, deci a doua zi, de 8 noiembrie, era parada, si pe strada Regala, prin fata casei de la numarul 2, trecea fanfara militara, condusa de un major barbos:  ca intr-un cantecel de muzica usoara, usor paseist din ziua de azi! Deci m-am nascut de ziua regelui, pe strada Regala, intr-o casa baroca, pe care se lafaiau trei coroane regale, invadate de statuile lui Esculap, Hipocrat si ale Higeiei, pentru ca tata era farmacist, iar farmacia, al carui proprietar era, se numea “Farmacia Curtii Regale” si se afla in portul Braila, unde pe atunci se fumau tigari “Regele R.M.S”, iar berea la bodegile orasului se bea mai putin la halba si mai mult la “regala”. Deh, cum ar spune Cocteau, furlandisitul fantasc si genial, “La mode c’est ce qui se demode” sau, mai pe limba noastra, “Moda e ceea ce se demodeaza!”.

Dar ce conteaza toate astea? Important  e ca la nasterea mea canta muzica! Canta fanfara dis-de-dimineata, si atat de tare, incat unul din fratii mei l-a intrebat pe tata:

-          Taticule, canta muzica pentru ca s-a nascut Mihai?

In afara de mine, parintii mei, Constantin Ionescu Berechet (farmacist) si coana Llilica (casnica), mai aveau trei baieti – Mircea, Constantin si Niculae – o fata, Cocanuta, murise la nici doi ani, in timpul primului razboi mondial, se pare ca dintr-o infectie alimentara! De atunci au tot tras parintii la loterie, dar, la ciocul si norocul, au iesit numai baieti.

Poate pentru ca la nasterea mea cantase fanfara, am fost un copil vesel si foarte muzical.  Am inceput sa cat pe la doi ani sau chiar mai devreme! Si, inchipuiti-va, primul cantec era un cantec rusesc “Bubliciki”. Il cantam din oportunism prematur? Doamne fereste! Il auzisem pe strada, intr-un port cu multi lipoveni si cu multe “Cantiese ruse” refugiate prin localurile deocheate de pe vadul Budurului, prin Saloanele de dans  ale lui Zainea si Hagi-Sima sau prin preajma hotelului St. Petersburg, unde “cantiesele” – peripateticiene se fataiau boite si impopotonate spre usurarea marinarilor veniti din toate colturile lumii! Dar astea, aveam sa le observ mult mai tarziu!

Mama si tata, toti cei din jur, vor ramane gura-casca, cand ma vor auzi cantand atat de devreme. Se vor intreba, pe buna dreptate, de unde a aparut micul cintezoi al familiei – cu atat mai mult, cu cat tata nu canta decat “Veneau spre Franta doi grenadieri”, batandu-si tactul cu gheata de “chevreau” cu sireturi, iar mama fredona fals si cu buze stranse “Ingeras dragalas” auzit prin 1913 in Focsanii natali, unde, la “Teatrul Pastia”, Leonard avea stagiuni prelungite. Au realizat mai tarziu ca, de cum am inceput sa merg in doua picioruse, intovarasit de o femeie de serviciu buna la toate si mai ales la copii, Caterina-Lunga, bateam duminica, cu ea de mana, balurile de mahala si… inmormantarile mai dihai! Curioasa mai era si Caterina-Lunga! De ce se imparteau “gusturile” ei intre chiolhanuri dansante si moarte, Dumnezeu mai stie! Duminica, cum spuneam, cand era libera, ma taraia dupa ea, ba la biserica Sfintii Arhangheli, ba la Sf. Petru, ba la Sf. Spiridon sa vedem mortii, iar dupa aia la balurile populare din Brailita sau de la bariera Galatilor. Cand oboseam, ma tinea in bratele ei puternice – era voinica, Caterina – si se apleca printre plantele decorative sub baldachin (mortii bogati se tineau sub baldachine negre, cu ornamente si initiale de hartie argintata)… sa vada mai bine pe madam Cutare sau pe domnul Cutarica ce-si daduse obstescul sfarsit si care, pentru ca lasase mostenire grasa, se bucura de onorurile post-mortem ale familiei. Doamne, Caterino – lut de oale – ca nebuna si curioasa mai erai!! Mi-aduc aminte ca odata, cu nestapanita curiozitate mahalageasca, te-ai aplecat atat de tare deasupra mortului asezat langa pangarul bisericii Sf. Arhangheli, incat eu, vazandu-l pe fostul domn Stamate, prieten al familiei, sclivisit si palid in cosciugul clasa I, am intins manuta si i-am scos vata din nas! La o curioasa, un curios si jumatate! Na!

Si dupa morti, balurile de mahala! Lungile plimbari pana la bariera Galatilor, unde, prin spatele sau prin apropierea cimitirului Sf. Maria, avea loc pe la sfarsitul celui de-al doilea deceniu in vesela Braila, petrecerea vitala a poporului. Mi-aduc aminte tipuri, miscari, ritmuri, zgomote, dar mai ales treptele de chirpici ale “salonului” unde, pe la doi ani, pe ascuns, fara stirea parintilor, imi petreceam caldele duminici ale primei copilarii.

Sirul servitorilor copilariei mele e lung! Lina de la Podul Turcului, care imi povestea ciudate povesti  cu strigoi si cu fete care ca sa scape de blestemati faceau cruci de salcie pe usa casei si-si ungeau usorul cu usturoi, Lina pe care memoria mea o cauta si acum; Marusia, nepoata preotului lipovenesc, de al carui accent radeam ca nebunul, Marusia II, obraznica, curajoasa si harnica, Sonia betiva, Sanda si Mita – un lung cortegiu de chipuri dragi, care m-au iubit si pe care mama, practica si rezoluta, le numea pe toate Leana, ca sa nu le incurce si care toate au parasit casa noastra pentru ca se maritau care mai bine, care mai rau, inzestrate prin grija mamei si din munca lor… asa erau timpurile – in orice caz am simtit intotdeauna dragostea lor, care ades suplinea dragostea parintilor mei. Unul, tata, prea preocupat de profesie si ascensiunea sa civica, ca sa aiba timp de ea, iar cealalta, mama, deloc demonstrativa in sentimente, dimpotriva, afisand o cruzime, o autoritate pe care si-o raspandea, atat asupra noastra, a copiilor, a servitorilor, cat si asupra tatei. Pentru ca in familia farmacistului Berechet din Braila cam canta… gaina. Mult mai tarziu, inaintea mortii mamei, am aflat de ce!     

Mihai Berechet
“9 caiete albastre”

(recomand cu caldura aceasta minunata carte)


No comments: