(10 sept. 1906, Craiova - 29 ian. 1983, Craiova)
Dupa studii liceale a
urmat Conservatorul Cornetti din Craiova, clasa profesorului Al.
Demetrescu-Dan, in trupa caruia a si fost angajat. Dupa scurta prestatie pe
scena Teatrului National din Craiova, in 1927 a fost angajat la Parcul
Otetelisanu din Bucuresti, in trupa condusa de Sica Alexandrescu. Revine la
Teatrul National din Craiova (pentru un an). Peregrinari cu rapsodul Ciorobea
(1931), alaturi de Madeleine Petropol, care i-a devenit sotie si partenera
ideala; cu trupa de revista a lui Nae Simionescu, directorul trupei, cu care
prezinta spectacole la Constanta, Ploiesti, Bucuresti.
A revenit la Teatrul National din Craiova (1942), devenind
preferatul directorilor de scena. A primit premii de creatie, pentru
interpretarea de exceptie a numeroase roluri in: Manole (“Visul unei nopti de
iarna”), Schunze (“Soarecele de biserica”), Mache (“Sfarsitul pamantului”),
Vasile (“Ion al Vadanei”), Pirogov (“Nunta cu zestre”), Catavencu (“O scrisoare
pierduta”), Sganarelle (“Doctor fara voie”) s.a.
A fost director al Teatrului National din Craiova
(1957-1963), fiind distins cu titlul de Artist emerit (1955). In functia pe
care a detinut-o a dovedit o foarte buna orientare artistica, atat prin
angajarea de tinere talente de exceptie (actori, regizori), cat si prin
alcatuirea unui repertoriu de mare valoare. Astfel, in vara 1956, au fost
angajati la Craiova componentii asa numitei generatii de aur: Silvia Popovici,
Amza Pellea, Sanda Toma, Gheorghe Cozorici, Constantin Rautchi, Dumitru
Rucareanu, Victor Rebengiuc in frunte cu regizorul profesor Vlad Mugur. Acesti
tineri exceptionali au realizat premiere de mare rezonanta in lumea artistica: “Barbierul
din Sevilla” de Beaumarchais, “Bunbury” de Oscar Wilde, “Ultima generatie” de
Florin Vasiliu si Vasile Nitulescu, “Tragedia optimista” de Visnevski, “Arcul
de triumf” de Aurel Baranga, “Hamlet” de Shakespeare, “Discipolul diavolului”
de B. Shauw, “Tudor din Vladimiri” de Mihnea Gheorghiu, “Galcevile din Chioggia”
de Goldoni. In timpul conducerii lui Manu Nedeianu, Teatrul National din
Craiova a fost onorat cu trei premii la cel de-al doilea Concurs republican al
tinerilor actori din teatrele dramatice: Premiul I pentru spectacolul cu piesa “Ultima
generatie”, Premiul pentru regie si Premiul pentru interpretare acordat lui C.
Rautchi.
In urma plecarii
precipitate din Craiova a clasei Vlad Mugur (consecinta a interventiei
necolegiale a scriitorului Zaharia Stancu), Manu Nedeianu angajeaza la Craiova
doua personalitati regizorale de marca, Dinu Cernescu si Radu Penciulescu.
Acestia revitalizeaza scena craioveana prin doua montari de exceptie: “Pygmalion”
de B. Shaw si “Tanara garda” de Fadeev-Ohlopkov.
Ca actor la Craiova, a
interpretat cu deosebita maestrie roluri ca: Sganarelle (“Doctor fara voie: de
J.B. Moliere); Sachelarescu “(Fata din mansarda” de N. Kiritescu); Majorul
Stavrat (“Ecaterina Teodoroiu” de Nicolae Tautu), Groparul (“Hamlet”), Sir Toby
(“A douasprezecea noapte”) etc.
Datorita talentului sau remarcabil, a fost
solicitat in numeroase filme: “Tudor”, “Conspiratia”, “Departe de Tipperary”, “Cantemir”,
“Actorul si salbaticii”, “Stefan cel Mare” etc. In 1970 este sarbatorit pentru
45 de ani de activitate scenica, cu participarea a numeroase pesonalitati ale
teatrului romanesc.
Sursa:
http://aman.ro/betawp/wp-content/uploads/personalitati/N/nedeianu%20manu.pdf
No comments: