Picture Background

Sunday, December 13, 2015

Si ei au fost copii... Radu Beligan


Un actor care a repetat mereu ca unica lui calitate este faptul ca nu l-a parasit niciodata starea de elev, este dator, din respect si iubire fata de dumneavoastra, sa dezvaluie secretul acestei victorii asupra timpului, timp care trece din ce in ce mai repede.
A imbatrani este contrariul a ce se crede in mod curent. In tinerete, la vremea cand nu ti-ai definit inca optiunile, esti impovarat de greutatea traditiei si a adevarurilor cu care ai fost indoctrinat. Tanar fiind, crezi in ideile raspandite, in cele care alearga pe toate drumurile, esti gata sa aderi la tot si la toate. 
Cari in spinarea ta greutatea familiei, a traditiei, a grupului din care faci parte, a societatii.
In ceea ce ma priveste am trait inaintarea in varsta ca pe o detasare de toate aceste poveri.
A imbatrani inseamna a arunca peste bord toate ideile preconcepute, inseamna a deveni mai usor, mai liber.
Intr-un anumit sens esti mai batran cand esti tanar si mai tanar cand esti batran. Viata se scurge cu o permanenta si o progresiva delestare de prejudecati si de constrangeri.
Avea dreptate Picasso cand spunea ca iti trebuie mult timp ca sa devii tanar!
Pe masura ce imbatranesti, alte calitati precum umorul, inteligenta, nobletea, generozitatea vin sa relativizeze aparentele.
In definitiv, cum zicea Abraham Lincoln, nu anii din viata ta sunt cei care conteaza, ci viata din anii tai.
Cred ca sunt un om a carui viata a fost destinata sa aduca un zambet si putina caldura in inimile contemporanilor. Nimic mai mult. Sper ca am adus. Viata mea n-a fost usoara, de altfel nicio viata nu e usoara, a fost o lupta permanenta si sper ca am iesit invingator din aceasta lupta. Nu o victorie stralucita, dar o victorie confortabila.
In ultima vreme, foarte multa lume imi pune aceasta intrebare stereotipa: "Care este secretul longevitatii dumneavoastra?"
Cat inca mai am rabdare sa le raspund, le spun ca, dupa mine, secretul biblic al longevitatii este iubirea.
Cred ca suntem pe pamant pentru acest lucru unic: sa iubim. Repet adesea celor ce vor sa ma asculte: iubiti ce vreti, dar iubiti. Nimic nu e mai dezastruos decat infirmitatea inimii.
Si fiindca am acest prilej, dati-mi voie sa va declar ceea ce n-am putut sa fac pana acum, sa va declar ca va iubesc, da, va iubesc si pe dumneavoastra spectatorii mei credinciosi care m-ati facut ceea ce sunt azi.
Poate nu stiti cine sunteti. Sunteti cei pentru care traiesc si care ma fac sa traiesc. Fara spectatori nici un actor nu fiinteaza. Numai in prezenta si cu reala lor colaborare semnificatiile unei piese se dezvaluie pe de-a intregul, sensurile devin tangibile, iar personajele se cristalizeaza in concret.
Va multumesc pentru toate invatamintele cu care dulce m-ati impovarat.
Am calatorit frumos impreuna.
Cum spunea minunatul meu prieten Philippe Noiret, DACA VIATA E O CALATORIE SCURTA, TREBUIE SA INCERCAM SA O FACEM LA CLASA I.

Radu Beligan

Sursa text:
Album aniversar "Radu Beligan 90"
Teatrul National Bucuresti 2008

No comments: