Picture Background

Wednesday, January 7, 2015

Un mit al Iasului: Miluta Gheorghiu

Miluta Gheorghiu
Gratie profesoarei Sorina Balanescu, avem o excelenta monografie despre un personaj care a fost una din imaginile emblematice (pe atunci nu se folosea cuvintul "brand") ale Iasului: Miluta Gheorghiu. Cartea se intituleaza, inspirat, Surizator comediantul trecea: Miluta Gheorghiu (Fundatia Culturala "Camil Petrescu", Revista "Teatrul azi").


Miluta Gheorghiu, Eliza Nicolau (Chirita in provincie)
Imi amintesc ca, adolescent, il vedeam pe Miluta Gheorghiu plimbindu-se agale prin Piata Unirii sau pe strada Lapusneanu: era mereu cu surisul pe buze, isi saluta larg cunostintele, se oprea sa schimbe citeva vorbe cu un prieten.
Era tinta privirilor tuturor, unii se opreau sa-l vada mai de-aproape citeva minute; toata suflarea ieseana avea in minte, bineinteles, imaginea Chiritei. E rolul care l-a facut, pe buna dreptate, celebru, dar personalitatea lui artistica, asa cum demonstreaza convingator Sorina Balanescu, a fost mult mai complexa.
Am avut, citind cartea, surpriza sa constat cite roluri importante a creat, in stralucita lui cariera, Miluta Gheorghiu. A jucat, ca multi actori din generatia sa, opereta si teatru de revista. L-a interpretat pe Figaro, atit in Barbierul din Sevilla cit si in Nunta lui Figaro. A fost Cezar, in Androcle si leul de G.B. Shaw. Din dramaturgia caragialiana i-a jucat pe Farfuridi si pe Nae Girimea. A dat subtilitate si caldura Bufonului din Noaptea regilor de Shakespeare.  A creat un memorabil Napoleon in Madame Sans-Gêne a lui Sardou. L-a intruchipat pe von Kalb in Intriga si iubire de Schiller. Ce disponibilitati extraordinare avea acest actor, mai ales atunci cind lucra sub bagheta unor mari regizori, precum Ion Sava... Anii '50 au fost ani pierduti, repertoriul cuprinzind aproape in totalitate piese teziste sovietice si insailari romanesti la fel de rudimentare si de "orientate" ideologic. Sfirsitul carierei a fost jalonat de doua mari creatii, Chirita evident, dar si Puntila in Domnul Puntila si sluga sa Matti de Bertold Brecht. Acestea sint si spectacolele in care mi-l amintesc jucind, si mai stiu ca am fost impresionat de felul in care - in Puntila - domina scena, cu o forta comica irezistibila. Iar despre Chirita, ce sa mai spunem: de la prima intrare pe scena era aplaudat frenetic, iar mari actori de atunci ai Nationalului (C. Sava, Alfons Radvanschi, Constantin Dinulescu) il secondau cu har, molipsiti parca de verva lui Miluta (profit de ocazie sa citez reusita butada a lui Constantin Ciopraga: "In secolul trecut a fost Millo, in secolul asta - Miluta").
Mai aflam din cartea Sorinei Balanescu - de o rigoare si de o bogatie a informatiilor impresionante - ca Miluta Gheorghiu a facut si regie; a pus in scena, printre altele, Topaze a lui Marcel Pagnol (nu si-a rezervat rolul principal, a distribuit in el pe un coleg, Remus Ionascu). A aparut - foarte putin, din pacate - si in film. Jean Georgescu, ecranizind Noaptea furtunoasa, ii da rolul lui Ionescu, cel cu "comédiile" de la Union; Miluta a facut din aceasta scurta aparitie o mica bijuterie. A mai jucat intr-un film prost, din epoca "realismului socialist", Vultur 101. O fotografie a unei secvente de film ni-l infatiseaza in asa fel machiat, incit seamana, halucinant, cu ... Nikita Mihalkov! De altfel, cartea este plina de fotografii, multe din ele aratindu-ne scene din spectacole si unde putem admira niste decoruri foarte moderne si sugestive, mai ales la montarile lui Ion Sava.
E o carte care, totodata, reface istoria Teatrului National din Iasi in perioada interbelica si in primele doua decenii de dupa 1944. Scrisa alert, cu o pasiune bine temperata, cartea Sorinei Balanescu este remarcabila din toate punctele de vedere. E cartea pe care Miluta Gheorghiu o merita.

Alexandru Calinescu

Sursa foto:
160 De Ani De Teatru Romanesc 
1816 - 1976 
Editura Junimea Iasi

Sursa text: aici


No comments: