Picture Background

Sunday, January 11, 2015

Victor Rebengiuc - Laudatio pentru profesor! Aura Buzescu!

Aura Buzescu
-    Cum v-a influentat, dupa terminarea facultatii, aceasta legatura bazata pe un tip de onestitate uneori dura si pe o atitudine atat de transanta?
-    Fara indoiala, e ceea ce m-a ajutat sa inteleg ca tot ce voi realiza e legat, mai mult decat orice, de sinceritate, calitate care pentru doamna Buzescu era esentiala. Un gest pe care nu o sa-l pot uita niciodata a fost venirea dansei, in decembrie ’56, pe un ger cumplit, la premiera spectacolului “Bunbury sau Ce inseamna sa fii onest” de Oscar Wilde, in regia lui Vlad Mugur, la Craiova. Era prima piesa in care eram distribuit dupa terminarea facultatii. Am fost adanc impresionat, pentru ca afara era o iarna cumplita.


Doamna Buzescu avea o putere de sacrificiu extraordinara. Tot ce am realizat bun in meseria mea pana acum ii datorez in exclusivitate. Tot ce mi-a spus, de bine sau de rau, in legatura cu un rol, a fost pentru mine esential. Intotdeauna rezervele si obiectiile ei m-au ajutat enorm. A fost la toate premierele spectacolelor in care am jucat, pana cand s-a prapadit. Dupa fiecare premiera, imi dadea telefon si-mi spunea parerea ei, care-mi convenea sau nu, dar de care tineam seama mereu. Opinia doamnei Buzescu era ca un dus rece care ma trezea la realitate din acea euforie a premierei. “Dragul meu, vezi ca acolo si acolo fortezi nota. Nu e bine ce faci. Te rog sa fii mai atent, ti-as sugera asta.” Pe moment, atunci cand colegi si prieteni te ridica, motivat sau nu, in slavi, anumite pareri critice pot sa nu-ti pice bine. Eu stiam insa ca doamna Buzescu este o adevarata profesionista, ca este sincera, ca nu mi-ar reprosa nimic in mod nejustificat. A fost un etalon pentru mine. Atunci cand stiam ca era prezenta in sala, o priveam la aplauze si vedeam in ochii ei daca reusisem sau nu sa fac un rol bun. Mult dupa aceea, cand nu am mai avut-o in fata, am incercat imaginar sa ma raportez la ea.

Victor Rebengiuc


Sursa foto: Simion Alterescu si Florin Tornea – “Teatrul National I. L. Caragiale” (Monografie)

Sursa text: Simona Chitan si Mihaela Michailov – “Victor Rebengiuc Omul si Actorul”


No comments: