Actor destul de sters, inzestrat cu un soi de realism elementar si cuviincios, cu un farmec moale si indecis, putina tristete, putin umor intr-un amestec putin incolor, o promisiune oricum — dar cine nu promite la inceput — cam asa arata Cotescu anilor de debut. Imi amintesc cu extrema simpatie de acest actor cenusiu, cenusiu din timiditate, lene si tactica.
Marturisesc ca n-am avut niciodata incredere in aceasta infatisare mimata a lui; foarte inteligent, detestand prin structura inteligentei sale carierele fulgeratoare, isi organizeaza inceputul meseriei ca o asteptare, o panda; nu o panda de roluri pentru ca e vulgar si ineficace asa ceva si pentru ca inteligenta lui este eficace si selectiva, si vicleana, si supla, ci ca o panda a propriei sale transformari.
Niciodata un actor stralucit, pentru ca, sa ne intelegem, azi e un actor stralucit, iar pentru mine, hai sa facem si aceasta marturisire sentimentala, actorul preferat, nu a mimat mai desavarsit cenusiul.
In niciun actor ca la Octavian Cotescu nu am vazut (dar vazut interior, radiografic, cu tot sistemul de radacini nevazute) o demonstratie a ceea ce eu consider fundamental in cariera unui artist; puterea de evolutie. Pentru Cotescu, evolutia nu a insemnat evolutie de mijloace tehnice, sau daca vreti, nu in primul rand asta, ci evolutie interioara, cunoastere, viata epuizata, adica concret strabatut, «trait» si stors de semnificatii.Marturisesc ca n-am avut niciodata incredere in aceasta infatisare mimata a lui; foarte inteligent, detestand prin structura inteligentei sale carierele fulgeratoare, isi organizeaza inceputul meseriei ca o asteptare, o panda; nu o panda de roluri pentru ca e vulgar si ineficace asa ceva si pentru ca inteligenta lui este eficace si selectiva, si vicleana, si supla, ci ca o panda a propriei sale transformari.
Niciodata un actor stralucit, pentru ca, sa ne intelegem, azi e un actor stralucit, iar pentru mine, hai sa facem si aceasta marturisire sentimentala, actorul preferat, nu a mimat mai desavarsit cenusiul.
Este extraordinar cum asimileaza acest actor viata si cum o supune unui sistem interior de stoarcere de semnificatii, cum stoarce el dintr-o prietenie chiar, tot ce alimenteaza evolutia; si cum tehnica sa oglindeste riguros propria-i imbogatire lenta cu semnificatii.
Este actorul — intr-o zona fundamentala de patetism comic — care cel mai perfect la ora actuala aduce pe scena ceea ce numesc eu o idee traita, posibilitatea de a reprezenta un fapt de viata de o concretete seducatoare dar la capat luminat precis de o semnificatie. Aceasta forta de a elabora «viata concreta» in perspectiva unor semnificatii de extrema subtilitate, sau invers daca vreti, forta de a incarna idei in reprezentari de o uluitoare concretete reprezinta pentru mine chestiunea numarul 1 de constiinta artistica la ora actuala.
Respectul meu pentru Cotescu, dincolo de respectul cuvenit vicleniei cu care a mimat cenusiul, este acela ca el actioneaza in spiritul acestui deziderat. In acest fel el devine o constiinta artistica, una din rarele constiinte din meseria mea, cu care se poate crea ceea ce mai de mult numeam o solidaritate a constiintelor.
Cinema nr. 1, ianuarie 1968
Via aarc.ro
No comments: