Picture Background

Tuesday, July 21, 2015

Intalnirea lui Alexandru Repan cu scena teatrului "Nottara"


Gilda Marinescu si Alexandru Repan in "Si eu am fost in Arcadia" de Horia Lovinescu
Regia: Dan Nasta
Premiera: 21 ianuarie 1971


"- Intr-o zi - eram inca actor la teatrul Delavrancea - am spus in direct, la televiziune, un poem de Garcia Lorca. Era intr-o duminica dupa-amiaza. A doua zi, la teatrul Nottara era o vizionare cu “Phedra”, in care rolul titular era jucat de acea extraordinara actrita Gilda Marinescu. Dupa vizionare, pe cand o asteptam pe Gilda sa iasa ca s-o felicit, am vazut venind spre mine un domn pe care-l stiam din vedere. Un barbat cu o chelie pronuntata, cu un fizic rasat, sportiv, si parca dintr-o lume aristocratica. S-a oprit in dreptul meu si, tragand adanc din tigara, dupa ce a aruncat in sus, spre tavan, fumul parfumat, m-a intrebat: "N-ai spus dumneata, cumva, ieri dupa-masa, o poezie la televizor? Mi-a placut cum ai recitat. N-ai vrea sa-mi faci onoarea sa devii actor al Teatrului Nottara? Eu sunt director acolo. Numele meu este Horia Lovinescu...".


Era in 1968. Intalnirea cu Lovinescu si, mai ales, cu literatura lui, a insemnat o cotitura in viata mea. Am inceput sa fac ceea ce se cheama "compozitie", adica sa joc altceva decat eternul june-prim pe care il sugerau fizicul si varsta mea. Am intrat in zona metafizica a literaturii. Punctul culminant al acestei "cotituri" l-a reprezentat piesa lui Lovinescu, “Si eu am fost in Arcadia”. Spectacolul asta m-a asezat pe o cu totul alta orbita. Era pus in scena de Dan Nasta. Eu jucam rolul principal, Hans Cojocaru, un profesor de matematici misogin, mizantrop, acrit in toate, calat pe matematica. Total diferit de vesnicul june amorez. In distributie mai erau Gilda Marinescu, Lucia Muresan, Dorel Varga, Anda Caropol si Rodica-Sanda Tutuianu. S-a jucat indelung acest spectacol. Ca si “Jocul vietii si al mortii”, in desertul de cenusa. Un spectacol antologic, au zis iubitorii de teatru, in care parteneri mi-au fost George Constantin, Dana Dogaru si Al. Sileanu. De fapt, piesa s-a numit “Cain si Abel” - un titlu de neconceput pentru cenzura comunista. Regizorul care a inteles perfect metafizica lui Lovinescu a fost regretatul Dan Micu."

Alexandru Repan (Formula As, nr. 685, 2005)


Sursa foto:
Doina Papp - "Viata pe o scandura"
Teatrul Nottara


No comments: