Picture Background

Saturday, August 22, 2015

Cronici de altadata... Nicu Baltateanu

M-am straduit sa copiez intocmai textul, pentru a nu stirbi din farmecul acelor vremuri.

"Eram student pe vremea aceea cand, intr-o zi ireala ca un decor de Traian Cornescu, am pornit, cu un coleg de facultate, dupa o minunata femeie in parul careia cerul turnase toti heruvimii…Am condus-o astfel anonim, fascinati de parfumul frumusetii sale ciudate, din Edgar Quinet, pe Calea Victoriei, a traversat in Piata Teatrului…acolo o astepta Fat Frumos, Armand Duval, Contele Vronsky…, toti intruchipati in silueta puternica a lui Baltateanu.
Frumos ca un zeu, inalt ca unul de la Garda Calare, cu muschiulatura calda a valurilor Dunarii, aparitia lui Nicu Baltateanu pe scena teatrului romanesc a fost apolonica.

Plastica lui exceptionala, frumusetea lui virila, toata barbatia aceea sugestiva de amant ideal, facuse din dansul inainte de a atinge pragul maturitatii teatrale, un “adorat”. Da, Baltateanu a fost – si a ramas inca – un “adorat”, un zeu patimas al viselor tuturor femeilor cari ii trimiteau flori…
Flori unui barbat! Si totusi asa este, nici un prim amorez n-a primit atatea hecatombe de flori ca Baltateanu; cabina lui parca era cabina Venturei sau a Marioarei Voiculescu. In spatiul necontenitelor sale transformari, in colivia aceea a fardului si in care actorul se imbraca pompos ca un Lord Melbourne, din “Tineretea unei Regine”, sau se dezgolia tot, ramanand statuar – idol – ca sa-l intrupeze pe Hyppolithe din Phedra, Baltateanu respira aerul de sera al succesului sau moden.
Tocmai din aceasta cauza, cariera lui actoriceasca nu incepe decat cand si-a aerisit cabina, dand afara tot aerul acela de garoafe care ii parfumase si scena si viata. Asa s-a nascut Dinu Paturica, asa s-au conturat Ion, Sbilt, exceptionalul Sbilt – cu golania lui spirituala, substantialul Don Carlos si atatea personagii de compozitie. Batlateanu, cel care primea flori si cutii cu cele mai fine tigari de la admiratoare si iubitoare anonime, isi incuia, in colivia lui cu chinoroz vraja si panasul, ca sa-si puna masca si peruci, sa-si schimoniseasca infatisarea, - mai curand cu gandul demonic de a scapa astfel de atata adoratie, caci Baltateanu nu este un orgolios, nu, nicidecum.
A trecut prin viata ca un faun, culegand fara sa faca efortul de a intinde mana; cu o desinteresare care a mers pana la retragere in scoica unei filosofii, a unui stil de viata de voluptate intarziata in masura in care se consuma. Baltateanu iubeste totul, iubeste floarea pe care o calca, fara sa-i simta decat sufletul care se ridica agonic sa-l intrebe de ce a facut una ca asta, iubeste vinul, cainele, tramvaiul, omul, cerul si pamantul. Chiar si pe casierul Teatrului, care nu i-a putut niciodata plati taciunii cari nu se aprind in sufletul actorului dacat cand se imbraca in rol. Poate este singurul care nu a cerut vreodata salariul sau sa se fi declarat nemultumit cu incadrarile. Toate acestea sunt atat de departe de el, maruntisuri necesare pe imensitatea unei viziuni apolinice a lumii: este un indragostit linistit, nesgomotos, al vietii, din care omul face acum, asa cum reuseste actorul pe scena, o serie de compozitii. Dela Sbiltul de toate zilele, asa cum ne-a obicinuit sa-l intalnim pe strada, cu mersul sau domol si obosit de o tinerete prea lunga, pana la silueta aceea eleganta si renascuta a conducatorului de turneu oficial al Teatrului National cu “Patima Rosie”, scoborand treptele “Palace”-ului, la Cernauti, in primavara anului trecut, cand Nicu Baltateanu devenise subit Brummel-ul de odinioara, compozitiile sale sunt documente autentice de viata.
Pentru el, - un rol mai mult, sau, mai bine zis – o reluare, cu mijloace noui si mai sigure, din prima parte a repertoriului sau, de pe vremea cand primia la cabina, flori, tigari si biletele parfumate si anonime…
Dintre toti actorii pe care ii cunosc, pe ruta Bucuresti-Berlin-Paris Nicu Baltateanu este cel mai bun interpret al vietii noastre cea de toate zilele.

I.B.

Almanahul Teatrului Romanesc 1942