Picture Background

Sunday, January 3, 2016

Costel Constantin - Copilaria si visurile ei…


M-am nascut in orasul Galati, in toamna anului 1942, in ziua de 20 octombrie. In plin razboi. Despre tragediile razboiului mondial stiu din povestile parintilor si ale celor din jurul nostru. Si totusi, mai tarziu, dupa cativa ani, in joaca noastra de copii, amintirile razboiului erau inca vii. Tin minte ca, impreuna cu fratii mei sau cu alti copii din vecini, alergam prin curtea casei si ne piteam intr-un fel de transeu, un adapost sapat de bunicu’ in gradina. Ramasese acolo din timpul bombardamentelor, cand servea ca adapost, ca loc de refugiu al familiei noastre. Aveam sa aflu mai tarziu ca prin partile noastre se intamplasera evenimente grave, se dadusera lupte grele. Dunarea era aproape. La cativa pasi de noi era granita cu Uniunea Sovietica. In 1944, Galatiul a fost bombardat de aviatia americana si de aviatia germana aflate in retragere. 90 la suta din cladiri, locuinte si parcuri au fost distruse. La 24 august, strazile Portului si Domneasca au fost distruse complet prin minare. Abia peste un an a inceput reconstructia orasului, dupa model sovietic.

Cand ma ridicasem nitelus si aveam 5-6 ani, auzeam si eu franturi din discutiile celor mari. La Galati se petrecuse un fel de predare a flotei, povestea tata. Nu prea pricepeam eu schimbarile mari din tara, dar imi vedeam familia si pe vecinii nostri ingrijorati, dar si plini de sperante, odata cu venirea pacii. Ai mei ascultau stirile la un aparat micut, un difuzor cu un singur program, racordat la nu stiu ce sistem caruia i se zicea cu un cuvant nou, aparut atunci: ”radioficare”.

Am crescut intr-o familie foarte unita, de oameni simpli, dar gospodari. Mama mea era din partile Moldovei. A fost primul copil al unui ceferist, Gheorghe Bozianu. Bunicul meu dupa mama a fost “sef de gara” cu chipiu si stegulet, de straja intr-o gara mica, mica de tot, de fapt o halta, langa un canton asezat la gura tunelului prin care se intra cu trenul in orasul Husi. De dragul “garii” sale, bunicu’ si-a botezat prima fata cu numele haltei, Dobrina. Cand mama era mica, toata familia o alinta Dobrita, un alint de la Dobrina, nume frumos si mai ales… nemaiintalnit la o fata. Si Dobrita a ramas! Asadar, mama e nascuta la margine de Husi. Cand Dobrita a devenit “domnisoara” Buzianu, familia ei s-a mutat la Galati, unde mama l-a cunoscut pe tata, caruia ea ii spunea, cu drag, Sandu. Tata a fost muncitor la Uzinele Metalurgice din Galati, siderurgist. O meserie grea! Ma uit adesea la o fotografie cu el, e un instantaneu surprins intr-o hala mare, in care tata, intr-o salopeta, intorcea cu niste clesti uriasi o foaie de tabla incandescenta mai mare decat el. Din pacate, l-am pierdut la 14 ani.

Eu am fost primul lor copil. S-au nascut dupa mine, din trei in trei ani, alti doi baieti, Gheorghe si Dumitru (Gigi si Dan).

Cand eram mic, prima mea dorinta a fost sa ma fac “doctor de flori si de pomi”. Imi placea sa stau in gradinita casei sa ma uit cum creste iarba, cum se deschid florile. Cum se misca crengile copacilor pe furtuna. Imi imaginam tot felul de povesti cu craiese flori si printisori fluturi si mi-ara mila de toate, cand venea iarna. Dupa liceu ar fi urmat sa ma duc la Biologie sau la Agronomie, la Facultatea de Horticultura. Aveam planul facut, dar in viata e bine sa astepti, ca uite, mai tarziu, am avut o pasiune mult mai mare pentru un alt univers… scena, teatrul…

La fel ca mine, influentat de povestile mele, de preocuparile mele legate de natura, flori, copaci, livada… baiatul meu cel mare, Vlad, voia sa se faca doctor de flori. Intrebat de mama lui: “Ce vrei sa te faci, cand vei fi mare?” el a raspuns: “Vreau sa ma fac doctor de flori”.  “Doctor e frumos, dar de ce nu de oameni, ca e mult mai bine pentru cei din jurul tau?”, a vrut sa stie mama. Incet-incet, copilul si-a dat seama de diferenta si a ales ce conta mai mult pentru el. Ca si mine, si-a schimbat optiunile. Acum e un excelent chirurg, sef de sectie, conferentiar la Catedra de Chirurgie a Facultatii de Medicina. Lucreaza la un spital important din Bucuresti, unde conduce o sectie grea.

In cazul meu, nu a avut cine sa ma ghideze. Am ramas orfan de tata, cum spuneam, la 14 ani, 
devenind la varsta jocurilor copilariei, “capul familiei”. Mama mea draga provenea dintr-o familie simpla. Cu o gospodarie grea pe cap, cu trei copii, vaduva de timpuriu, a fost fericita pur si simplu sa fac o facultate la Bucuresti. Era mare lucru o… facultate! Ea nu a putut sa ma conduca pas cu pas spre ceea ce imi doream, mai ales ca, in adolescenta, visurile mele au virat catre magia scenei. Asa ca mi-am facut singur alegerile, am invatat sa ma descurc singur. Mama a avut grija sa fiu un copil “cuminte si respectuos”, sa cresc frumos, sa fiu sanatos, ca sa reusesc cu planurile mele. Un unchi al meu m-a molipsit de maladia “incurabila” care se cheama… teatrul si viata de actor! In familie aveam oarece traditii legate de teatru, de aceea mama era oarecum familiarizata cu aceasta meserie. Fratele ei, Damian Bozianu, era cunoscut ca fiind unul dintre actorii de baza ai teatrului din oras. Se mandrea chiar ca ar fi fost unul dintre membrii fondatori ai acestuia. Dragul meu unchi Damian mi-a deschis drumul spre luminile rampei. De la el mi se trage patima pentru scena. Fratii mei s-au orientat catre meserii mai “serioase”, tehnico-economice. Inca din adolescenta imi purtam visurile dand tarcoale teatrului. Ma fascinau scena, mirosul vopselei, decorurilor, culisele, cabinele, garderoba cu costume din timpuri indepartate, butaforia. Actorii mi se pareau niste fiinte extraordinare, care deveneau sub reflectoare… eroi, iar eu faceam juraminte ca intr-o zi voi fi ca ei!

Costel Constantin

Sursa:

Ioana Bogdan 
 “Costel Constantin un actor printre rolurile sale”


No comments: