Ion Sahighian |
Sahighian se vedea silit sa paraseasca "Nationalul", leaganul primelor sale succese, scena unde invatase meserie cu "papa Gusti", unde repurtase mari succese clasice; unde se dovedise un sustinator asiduu al literaturii dramatice originale si cu ai carui actori colaborase in rastimpul a 35 de ani; deoarece din motive independente de vointa lui trebuia sa preia conducerea noului Teatru al Armatei, gazduit in salile fostului teatru "Odeon" (pe care il infiintase cu Liviu Ciulei-senior), cat si in sala de pe strada 13 Septembrie... Sahu se despartea cu greutate de National! marturisea ca "i se rupea firul vietii" suportand miscarea de rocada pe care o facea cu Al. Finti, fost director artistic al Teatrului Armatei, care ii lua locul de regizor la primul teatru al tarii... Cu toate ca "neinregimentat", Sahu fusese dintotdeauna un democrat autentic. Inca din tinerete, din anii de studii, ani de saracie, fusese bibliotecar (dupa cum o marturisea in volumul sau de amintiri scriitorul Ion Pas) la o biblioteca muncitoresca din cartierul Grivitei. Fratele sau, scriitorul Alexandru Sahighian, era membru al Partidului Comunist Roman, inca din anii '20, iar el, Sahu, avand o activitate profesionala nepatata de influenta nesanatoasa a nici unui partid politic, mai mult, fiind "cap de lista", pe lista celor care trebuiau "lichidati" la National mai intai profesional, apoi, mai tarziu, chiar fizic in scurta perioada legionara si mai ales in timpul rebeliunii din ianuarie 1941... Deci, dupa Eliberare, dosarul politico-artistic al regizorului era intact. Cu o intelegere profesionala precisa, cu un simt al intelepciunii care il caracteriza, imediat, dupa 23 August aducea la lumina rampei lucrarea plina de sensuri a lui Mihail Davidoglu, "Omul din ceatal"... Totusi, Sahu, tratat de oficialitatea de atunci cu respectul cuvenit prestigioasei sale cariere, era departe de a fi un rasfatat! Un act administrativ si politic i-ar fi fost suficient pentru ca sa devie directorul Nationalului sau poate un numar Unu al miscarii teatrale romanesti de dupa Eliberare... Numai ca orientalul, fatalistul actiona greu... Cu toti emisarii trimisi, cu toate tentativele pe care Baltateanu, Vraca, Nicky Atanasiu si pe atunci mai tanarul Chiril Economu le faceau, Sahu ramanea deoparte. Am aflat mai tarziu ca fostul bibliotecar al bibliotecii muncitoresti de la Grivita nu suferea lectiile pe care, din punct de vedere politic, i le dadea un fost directoras al Teatrului National Roman din... Odesa, cum nu-l multumeau vorbele insirate prin adunari de vigurosi si razbatatori regizori fara platforma profesionala stabilita, care pana la urma s-au dovedit pentru toata lumea pescuitori in ape tulburi; in sfarsit, cum nu-i convenea nici faptul ca la National, alti regizori nu mai tineri - dar mai proaspeti incadrati - incepusera sa aiba in fata administratiei un cuvant mai greu decat al lui. Afisand nepasarea, tigrul oriental se simtea ranit, desconsiderat, nesatisfacut... In acest climat de insatisfactie tacita, admirabil acoperita de un suprem "manfisism", am intrat eu la brat cu Anca in casa "Sahului"...
Mihai Berechet
"9 caiete albastre"
Sursa foto:
Caiet Program
TEATRUL NOSTRU
Stagiunea 1942 - 1943
No comments: