Picture Background

Monday, September 7, 2015

Virgil Ogasanu - Cum ati facut cunostinta cu cenzura?

In anul II de facultate, purtand sacoul varului sau

- Am cunoscut cenzura comunista in 1947. Eram in clasa I. Decembrie, frig, scoala era incalzita cu lemne. Invatatoarea a zis: „Luati primele doua pagini din abecedar, rupeti-le frumos si puneti-le la marginea bancii!“. Erau fotografiile cu Regele Mihai si cu Regina-Mama. Le-a luat pe toate, a deschis usa de la soba si a dat cu ele in foc. Toata clasa a facut: „Aaa!“. Si asa ne-am trezit in RPR.
- Pai, regele a plecat abia pe 30 decembrie...
- Deja era plecat pentru ei. La Institut (n.r. – Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica), imi amintesc de cursurile de dans scenic. Era perioada twistului, perioada Beatlesilor. Am rugat-o pe doamna Juji Badian sa ne invete si pe noi twist. „Pai, sunteti nebuni? Vreti sa ne dea afara din facultate?“, ne-a raspuns. Noi am facut o figura asa trista, iar ei i s-a facut mila de noi. „Eu va invat twist, dar lectia noastra se numeste «Miscari ale torsului».“
- Se cheama asta rezistenta prin cultura?
- Rezistenta prin cultura inseamna ca teatrul a mers mai departe, iar marii nostri actori, marea scoala de teatru romaneasca au facut fata la aceasta mizerie. Dovada ca toate spectacolele mari care s-au jucat in perioada comunista sunt spectacole de referinta, care s-au jucat la Paris, la Londra, la Moscova. In ’69, eram la Florenta – chiar cand s-a produs aselenizarea, ca am vazut-o la un televizor, intr-o vitrina – si am avut o saptamana de spectacole. „Capitala mondiala a teatrului s-a mutat la Bucuresti“, scriau ziarele!
- Ati jucat rolul principal in „Revizorul“ lui Pintilie.
- A fost o chestie ingrozitoare! Spectacolul acela avea sansa sa fie un eveniment in toata Europa. Tin minte ca persoanei care a venit sa faca vizionarea i-a placut spectacolul atat de mult ca a ramas blocata: „Nu vreau sa va spun decat sa aveti succes, ca o sa aveti. E extraordinar!“. Intreruperea cred ca s-a facut din cauza anumitor barfe, rautati. S-a spus ca sunt aluzii la tovarasu’, ca ne luam si de rusi. Nicusor Ceausescu ne-a spus odata, cand ne-am intalnit, ca rusii ne-au interzis spectacolul.
- Cum ati aflat ca a fost interzis?
- Mi-a dat Toma (n.r. – Toma Caragiu) telefon, dimineata, la 7.00: „Ai citit ziarul?“. „N-am citit.“ „Ia-l sa vezi!“ Scria ca spectacolul a fost intrerupt la cererea unui grup de muncitori, care n-a fost de acord cu conceptia. A inceput o nebunie. La sedinta care s-a tinut la Muzeul de Istorie, ne-au decapitat. Pe Ciulei l-au scos, Toma mai era si secretar de partid, au schimbat conducerea.


Sursa: http://adevarul.ro/
Tot articolul AICI


No comments: