Picture Background

Wednesday, October 14, 2015

Si ei au fost copii... Ion Dichiseanu

In 1951

Eu m-am nascut in Adjud, printre pavilioanele CFR-ului. Tata era din Calarasi, mama din Fetesti, dar, datorita pro­fe­siei tatei, care lucra la Serviciul de Miscare, ca impie­gat, amandoi si-au schimbat do­miciliul. Am avut o fa­milie mare: eram noua copii in casa (eu fiind pe­nultimul), plus "marun­tisul" - ca tata, in calitate de CFR-ist, prin fiecare gara pe unde a fost detasat, a mai facut cate-un copil.Dar eu ma voi referi numai la cei legitimi, care mi-au fost tovarasi de joaca printre liniile de cale ferata. Tin minte ca, pe vremea aceea, era o mare ispita printre copii: cine aduna trei mii de bi­lete de tren le preda Statului si primea o bicicleta. Iti dai seama cu ce frenezie alergam cat era ziua de lunga ca sa adunam biletele abandonate de calatori! Eu iz­bu­tisem sa adun o mie, dar a venit razboiul si visul cu bicicleta mi s-a naruit. Pana atunci, am avut insa parte de o copilarie minunata: aveam o casa frumoasa, cu o curte mare, aveam o gospodarie indestulata, mare par­te din hrana o cumparam de la oltenii care veneau cu cobilitele la poarta (de la ei luam fructe si legume, in vreme ce laptele, branza si smantana ni le aduceau Lu­cretia si Ortansa, doua taranci care locuiau in apro­pierea Adjudului - parca le vad si acum in fata ochi­lor)... Ei, si in curtea asta a casei, aveam si un cuptor de paine marisor, care functiona pe baza de lemne si un­de mamei ii placea sa coaca paine proaspata, iar no­ua, copiilor, sa ne inchipuim... actori! Venise Radu Be­li­gan in turneu prin Adjud si-l vazusem jucand in sala de festivitati a depoului, intr-un spectacol care ne in­flacarase imaginatia! Asa ca, din dorinta de a imita splen­­doarea aceea de reprezentatie, ne suiam pe cup­tor, intindeam un cearsaf pe o sarma, pe post de cor­tina, si jucam... nu mai tin minte exact ce anume, dar e clar ca personajele noas­tre erau niste bortosi, caci ne indesam fiecare cate o perna pe sub haine. Dupa care ne invitam parintii, fratii mai mari, vecinii si pe cine se mai nimerea pe-acolo, sa asiste la spec­tacolul nostru. Bineinteles ca noi, "actorii", eram mandri nevoie ma­re de isprava noastra! Dar pri­ma experienta pe o scena ade­varata am avut-o la 8 ani. Era Ziua Eroilor si, in ora­sul nostru, s-a orga­nizat un fel de serbare, iar eu am re­citat poezia "Sol­dat Necunoscut". Pe care o mai stiu si acum! Am spus-o copilareste, desi­gur, dar oamenii m-au apla­­udat si asta m-a facut sa-mi creasca aripi. Apoi a venit razboiul, am fost deportati, am ajuns in la­garul nazist din Salz­burg... Am trecut prin niste clipe groaznice, nici nu vreau sa-mi mai amintesc! Din feri­cire, ne-au eliberat americanii si am revenit in Ro­mania. Fratii si surorile mai mari s-au ca­sa­torit si s-au raspandit prin tara, la scurt timp parintii au murit, iar eu am ajuns la Galati, unde am stat doi ani la Scoala de Ucenici. Apoi am plecat la Bucuresti, la sora mea cea mare, care era maritata si care mi-a devenit, practic, mama. Aici am con­tinuat scoala la Uzinele 23 August, tot ca ucenic. Dar numai un an. Pentru ca, dupa un an, am avut o re­velatie. Am realizat ca o apucasem pe un drum gre­sit, ca eu urma sa ies de-acolo un muncitor, in vreme ce parintii mei - saracutii! - visasera sa ma vada in­giner. Si gandul asta a inceput sa ma ob­sedeze. Asa ca, dupa ce am dat diferentele de ri­goare, m-am mutat la Scoala de Tehnica Me­talurgica de pe Dudesti. Acolo am mai stat doi ani, in care am invatat pe branci. Nu stiam ce era distractia, nu ieseam in oras, nu mer­geam ni­ca­ieri... Mai ales ca eram si saracut, sta­team prost cu banii. Dupa care iar am mai dat niste diferente si m-am trans­ferat la Liceul Di­mi­trie Can­temir, unde am si dat bacalaureatul. Si asa, fi­nal­mente, am ajuns sa-mi in­cerc norocul la Poli­teh­nica. Si am intrat! Ce fericire pe capul meu! In sfarsit, ma vedeam aproape implinind visul parintilor. La sfar­situl anului I insa, profesorul de chimie organica, aca­demi­cianul Nenitescu, m-a trantit. Acum, drept e ca eu si chi­mia organica nu ne prea aveam bine... De ama­ra­ciune, in vara respectiva, am tot iesit cu un grup de prieteni, cu care imparteam un mare drag de cantece. Ne adunam intr-un parculet de pe Calea Victoriei (ca­re, intre timp, a disparut) si cantam pana in miez de noap­te. Sau ne strangeam la o te­rasa mica, tot de pe Calea Victoriei, si puneam fie­care cate un leu, ca sa co­mandam o singura friptura cu muuuuulti cartofi prajiti. Dupa care trageam la sorti cine urma sa ma­nance friptura si cine urma sa se "ghif­tuiasca" numai cu cartofi. (rade) Ei, intr-o astfel de seara, o prietena din grup, Cristina, care era balerina, dar si nepoata lui George Vraca, imi spune: "Dichi, tot timpul te vad la subsuoara cu Shakespeare, cu Dos­toievski, cu Emi­nescu... Ce-ar fi sa dai tu la Teatru? Uite, vorbesc eu cu nea Gicu (deci cu Vraca) sa te pri­measca la el in­tr-o zi. Sa vedem ce parere are". Mie mi-era cam frica, eram si teribil de timid, dar peste doua zile, m-am dus la Vraca acasa. M-a primit la birou, unde isi bea ca­feaua. "Intra, dragul meu", mi-a spus cu vocea aia a lui, care pe de-o parte te mangaia si, pe de alta parte, te infiora. "Ia spune, dragul meu. Ce-ai invatat tu? Zi-mi ceva!" Eu venisem pregatit cu monologul final din Othello si, topit cum eram de emotie, m-am pus pe turuit. Vraca s-a oprit din degus­tarea cafelei si, la final, mi-a spus: "Si zici ca tu esti student la Politehnica? E, nu-i nimic! Fac eu acum o scri­soare si i-o duci lui Antoniu, rectorul de la Teatru. Sa te primeasca in exa­men fara acte. Pe urma, daca intri, iti aduci si hartiile. Da' eu cred ca intri..." Si asa am facut. Antoniu m-a primit fara acte, am dat exame­nul si-am intrat al doilea pe lista. Fuseseram 300 de candidati, pe 12 locuri. Cand m-am vazut intrat, am simtit ca plutesc in al no­ualea cer. Atunci am con­sti­entizat ca mi-am gasit dru­mul in viata! Adevaratul drum! M-am dus acasa, la sora mea, si m-am martu­risit. Biata de ea a ramas ca trasnita, dar apoi, probabil vazandu-ma asa de beat de fericire, n-a mai zis nimic si de-atunci a devenit cea mai mare sustinatoare a mea.

Ion Dichiseanu


Sursa: http://www.formula-as.ro/2013/1065/


No comments: