Picture Background

Sunday, August 23, 2015

Ion Lucian - Amintiri...



Va mai amintiti de dascali?

Bineinteles! Din fericire, Liceul Matei Basarab mi-a oferit sansa unei garnituri de profesori remarcabili. Frumuzache Chiriac, fost primar al Capitalei si lider liberal, preda latina. El a fost primul profesor cu care m-am intalnit in "Matei Basarab". A intrat in clasa, a pus catalogul pe ca­tedra si a intrebat cine sunt elevii noi? Eram in primul an de studii din partea superioara, clasele V-VIII. Ne-am ridicat vreo trei. I-au cazut ochii pe mine si ma intreaba: "Cum te cheama?". Eu atunci purtam numele bunicului adoptiv al tatei, Lazarovici Ion. S-a incruntat putin si m-a intrebat: "Esti ovrei?" Eu am inghetat la o asemenea "primire". Am raspuns: "NUUU". "Atunci e bine, stai jos!" M-a pus cu baiatul lui in banca. M-a iubit foarte tare, fiindca eram bun la latina. Ce a suferit cand am trecut la partea reala! Eu ma pregateam pentru inginerie, nu pentru actorie. 

Pe cine ati avut diriginte?

Pe Georges Hilt. (...) Era de o eleganta sclipitoare! Nu venea imbracat, de doua ori intr-o luna, cu acelasi costum. A calatorit pana la Polul Nord, a fost si in Sahara. Era profesor de franceza. In calitate de diriginte, ne-a povestit ce inseamna furtul anilor. Ne-a spus ca fiecare varsta are satisfactia ei. Prima minge, la trei ani. Prima tricicleta, la patru; primii pantaloni lungi, la 11; primul papion, la 13; primul fior, la 15; prima floare oferita, la 17; vine diploma de Bacalaureat, apoi studentia... Fiecare varsta are bucuria, satisfactia, victoria ei! Cine fura aceste bucurii inainte de varsta respectiva, la momentul oportun se trezeste fara satisfactie si incepe sa caute alta satisfactie. Satisfactie ce se regaseste in droguri... Incerc si eu sa le transmit tinerilor de astazi ca fiecare mare bucurie a varstei trebuie traita din plin, cu puritate, cu devotament. 
(...)

In copilarie, aveati "simptome" de talent artistic?

(Rade) La 5 ani am facut primul film. Fratele mamei mele, Jenica Un­gu­rescu – arhivarul Primariei Piatra Neamt, care semana cu Chaplin atat de bine, incat putea sa-i fie dublura – a facut, prin 1929, o varianta a filmului lui Chaplin "The Kid", care se nu­mea "Piciul". Jucam eu si unchiul meu. Sa retineti, am avut un debut cinematografic la 5 ani! (rade). Am mai avut o aparitie pe scena actualului Teatru foarte Mic, tot copil fiind, in chip de clovn. Era un bal al copiilor si spectacolul era animat de doi clovni celebri: Ceacanica si Caramel. Ceacanica m-a observat in public si a spus: "Oooo, un coleg!". M-a luat in brate si m-a urcat pe scena! De atunci am ramas pe scena...

Fragment dintr-un interviu semnat Dana Andronie, Jurnalul National 20 aprilie 2011


No comments: